Autumn Blood (2013) recensie

Autumn BloodIk houd van de Free Record Shop. De wat vraag je jezelf nu af? Voor de mensen die iets jonger zijn leg ik het uit. De Free Record Shop was een winkelketen waar je vroeger CD’s en DVD’s kocht. In een tijd waarin Netflix en andere streamingdiensten er nog niet waren. En als fanatieke filmverzamelaar koop ik mijn films nog steeds op DVD en Blu-ray Disc. Na het faillissement van de FRS werd het merk overgenomen door Boekenvoordeel waar je tegenwoordig nog steeds DVD’s en Blu-ray’s kunt kopen. En onlangs pikte ik de thriller Autumn Blood mee tijdens hun 5 voor € 10 actie.

Op de berg naast een klein en geïsoleerd dorp leven een meisje (Sophie Lowe) en een jongen (Maximillian Harnisch) met hun doodzieke moeder (Jacqueline Le Saunier). Wanneer zij op een dag komt te overlijden moeten de twee kinderen het samen zien te overleven. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Vooral als het meisje het doelwit wordt van de lokale plaatsbewoners die zich aan haar vergrijpen. Alleen door samen te werken kunnen ze de verkrachters tot een halt toeroepen.

Naamloze karakters
Ik val gelijk met de deur in huis. Ik heb een hekel aan films met naamloze karakters. Ook in Autumn Blood hebben de sleutelfiguren in het verhaal geen naam en worden ze in de aftiteling bestempeld als het meisje, de jongen, de moeder, de slager en de burgemeester. “De focus moet op het verhaal liggen” is dan al snel de verdediging van de makers, maar ik vind het gewoon ‘lazy writing’. Alsof er geen inspiratie aanwezig was om de personages van een fatsoenlijke naam te voorzien.

Saai
Dat is het niet het enige wat mij stoort aan de door Markus Blunder geregisseerde film. De filmmaker doet vooral in Nederland zijn naam eer aan door een zeer slechte film te creëren waarin zowel de namen als de benodigde dialogen ontbreken. De kijker moet het allemaal zelf maar uitzoeken hoe de vork in de steel zit. Nu is het verhaal prima te volgen, maar het komt de spanning en daarmee het vermaak niet ten goede. Terwijl het concept van Autumn Blood niet eens zo slecht is. Daarom is het ook jammer dat de makers noch de studio weinig zin leken te hebben om er nog een fatsoenlijke productie van te maken.

Autumn Blood is verkrijgbaar op een kwalitatief goede Blu-ray Disc.

1