Aus dem Nichts (2017) recensie

Aus-dem-Nichts_ps_1_jpg_sd-lowDe militante gruppe (mg) was een organisatie die in de periode 2000 tot en met 2007 verantwoordelijk was voor meer dan 25 aanslagen in Duitsland. Gefocust op het ombrengen van inwoners van buitenlandse afkomst. In de Duitse inzendingen voor de Oscars van 2018 Aus dem Nichts zien we hoe een nietsvermoedend gezin vernietigd wordt door de daden van de mg, maar ook hoe een weduwe tot wanhoop gedreven wordt door het wankelende rechtssysteem. Met een glansrol voor Diane Kruger die op zeer overtuigende wijze de rol van de wanhopige Katja Sekerci speelt.

Aus dem Nichts is in 3 hoofdstukken verdeeld. In het eerste hoofdstuk zien we hoe Katja, haar man en zoontje een goed leven leiden. Een leven waar een abrupt einde aan komt als het kantoor van haar man wordt gebombardeerd. Katja verliest haar man en zoon en is ten einde raad. Het politieonderzoek loopt stroef en Katja wordt meer als verdachte dan als slachtoffer behandeld. Totdat de autoriteiten 2 extremisten en leden van de mg op het spoor komt. Nadat zij in de kraag zijn gevat volgt een statisch proces in het tweede hoofdstuk en wordt het pijnlijk duidelijk dat de gerechtigheid waar Katja naar smacht ver te zoeken is.

De hamvraag is natuurlijk wat je zelf in die situatie zou doen en je leeft dan ook mee met Katja. Haar besluit om in het derde hoofdstuk voor eigen rechter te spelen valt niet goed te praten doch het meer dan logisch is dat zij wraak neemt. Door met verschillende lenzen en filters te werken weet regisseur Fatih Akin de sfeer goed vast te leggen en bij de kijker bepaalde emoties op te roepen. In combinatie met het fenomenale acteerwerk van Diane Kruger heeft de film dan ook een enorme impact. Ondanks dat de film slechts losjes gebaseerd is op waargebeurde feiten.

Aus dem Nichts is dan ook een sterk drama, wat goed weergeeft hoeveel impact een terroristische daad heeft. Zeker als een daad zoals in de film weergegeven wordt in een oogwenk de levens van nietsvermoedende en hardwerkende burgers vernietigt. Het drama mocht dan niet de Oscarnominatie verzilveren, maar is naar mijn mening verplicht kijkvoer voor eenieder die een indrukwekkend drama kan waarderen. Aus dem Nichts is sinds kort verkrijgbaar op een kwalitatief goede DVD die helaas geen bonusmateriaal bevat. Juist bij een film als deze waren een documentaire over de achtergrond van het verhaal en interviews met de hoofdrolspelers geen overbodige luxe geweest.

Met dank aan Cinéart voor het DVD recensie-exemplaar.