Atomic Blonde (2017) recensie

Atomic BlondeAanstaande woensdag verschijnt Atomic Blonde op een kwalitatief uitstekende Blu-ray Disc die naast een mooie beeld- en geluidskwaliteit ook interessante extraatjes bevat zoals verwijderde scènes, audiocommentaar en verschillende specials. Het is een mooi moment om de door David Leitch geregisseerde actiefilm opnieuw te kijken. De keiharde actiescènes, de fantastische soundtrack met hits uit de jaren ’80 en de beeldschone Charlize Theron zorgen voor een uiterst vermakelijke film.

Theron speelt de rol van geheime agente Lorraine Broughton die door Mi6 naar Berlijn wordt gestuurd om een lijst met de ware identiteiten van undercoveragenten over ter wereld te bemachtigen. Samen met de losbandige geheime agent David Percival (James McAvoy) moet Lorraine op jacht naar de lijst terwijl haar vijanden op de loer liggen. Bloederige confrontaties blijven niet uit terwijl zij tot de ontdekking komt dat er een dubbelspion actief is. Aan haar de taak om deze verrader te ontmaskeren en haar missie te voltooien.

Berlijn ten tijde van de val van de muur in 1989, maakt een interessant podium voor deze snoeiharde actiefilm waarin sierlijke gevechten, intriges en spanning voor het vermaak zorgen. Charlize Theron is helemaal in haar nopjes als de keiharde undercoveragente Lorraine terwijl ook James McAvoy de rol van Percival prima invult. Voor The Mummy-actrice Sofia Boutella is er een leuke bijrol weggelegd als de sexy Franse geheime agente Delphine terwijl John Goodman, Toby Jones en Eddie Marsan de cast versterken in de rollen van agenten Kurzfeld en Gray en informant Spyglass.

Het enige minpunt van Atomic Blonde is dat het verhaal soms een beetje warrig is en het is soms lastig te volgen wat er precies gaande is. Wellicht is het verhaal zelfs een beetje onnodig ingewikkeld wat een beetje jammer is. Even het verstand lekker op 0 zetten is er niet bij, want door alle spannende wendingen moet je bij de les blijven. Dat doet verder niets af aan het kijkplezier, want de film behoort tot één van de vermakelijkste actiefilms van dit jaar. Ondanks dat deze mijn top 10 niet heeft gehaald.

Met dank aan Universal Pictures Benelux en Triple P Entertainment voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

Bestel via bol.com en steun Filmliefhebber.com