Atomic Blonde (2017) recensie

Atomic Blonde
In november 1989 viel de Berlijnse muur. Een historisch moment. Ondanks dat de door David Leitch geregisseerde actiefilm Atomic Blonde zich in dezelfde periode afspeelt, heeft de muur maar een kleine rol in het geheel. Het is een spannende en snoeiharde spionagefilm waarin bloederige actiescènes, intriges en hits uit de jaren tachtig voor het kijkplezier zorgen. Met Charlize Theron als de doortastende geheime agent Lorraine die van haar superieuren de opdracht krijgt om een lijst met daarop de namen van dubbele agenten terug te krijgen.

Theron is overduidelijk in haar nopjes als de sexy geheime agente die niet alleen haar vrouwelijke charmes in de strijd gooit, maar er ook zeker niet vies van is om haar handen vuil te maken. Dat leveren vermakelijke scènes op waarin onnozele huurmoordenaars en loopjongens van de opponent op brute wijze aan hun einde komen. In haar zoektocht naar de dubbele agent die de lijst met gevoelige informatie heeft gelekt, krijgt Lorraine hulp van agenten Percival en Lasalle. Rollen die voortreffelijk worden gespeeld door James McAvoy en Sofia Boutella.

Actiescènes die prachtig in beeld worden gebracht, de spanning opvoeren en de begeleiding van toepasselijke en herkenbare songs uit de jaren tachtig hebben, maken Atomic Blonde uniek. Dat het acteerwerk goed is, is een mooie bonus. Het minpuntje komt vooral voort uit het verhaal dat niet altijd goed is uitgewerkt. Als kijker vraag je jezelf vaak af hoe de vork precies in de steel zit en het is lastig om te ontcijferen wat er nu gaande is. Toch mag dat de pret zeker niet drukken, want als je op zoek bent naar een snoeiharde actiefilm met een hoofdrol voor de beeldschone Charlize Theron, dan zit je met Atomic Blonde meer dan gebakken.

2 thoughts to “Atomic Blonde (2017) recensie”