At Eternity’s Gate (2018) recensie

At-Eternity-s-Gate_ps_1_jpg_sd-lowVincent van Gogh is een bekende naam. Zeker in de kunstwereld wordt hij bestempeld als één van de grootste schilders. Hoewel ik weinig met kunst heb was ik wel enorm nieuwsgierig naar het door Julian Schnabel geregisseerde drama At Eternity’s Gate waarin de laatste jaren van Vincent van Gogh centraal staan. Het grote nadeel van dergelijke biografische films is dat de hoofdprotagonist meer dan 100 geleden heeft geleefd en de verhalen slechts gedeeltelijk kunnen worden bijgestaan door bewijsstukken die nog voor handen zijn.

Uit zijn verband getrokken
Als ik mij dan ook iets verdiep in het leven van Van Gogh op het Internet duiken verschillende verhalen op. Zo is zijn dood een omstreden hoofdstuk. Volgens de één een noodlottig ongeval terwijl er ook gespeculeerd wordt over zelfdoding en zelfs moord. Zal de waarheid ooit aan het licht komen vraag ik mij af, maar Schnabel laat het in zijn film in het midden. Hij focust zich veel meer op het eenzame bestaan van de schilder als hij zijn laatste jaren doorbrengt in Frankrijk. Waar hij steun vindt bij zijn kennissen zoals Paul Gauguin (Oscar Isaac) en zijn broer Theo (Rupert Friend) en het schilderen van tientallen doeken.

Willem Dafoe
Willem Dafoe is de perfecte keuze geweest en hij speelt de rol van Vincent Van Gogh dan ook vol verve. Het is te danken aan zijn overtuigende acteerwerk dat At Eternity’s Gate een fascinerende doch treurige film is. Van Gogh wordt dan ook neergezet als een man met een behoorlijke rugzak. Lijdend aan zenuwinzinkingen en in een droomwereld leeft terwijl hij als kunstenaar niet weet te overtuigen. Zijn werk wordt regelmatig afgekraakt en het uitblijven van de verkoop van één van zijn doeken bevestigt alleen maar dat er voor hem geen plaats is tussen de grote kunstenaars.

Fictie
Schnabel neemt wel een risico om een grote naam als Van Gogh neer te zetten als een verwarde man. Uiteraard zijn er bewijsstukken geleverd waarin duidelijk wordt dat Van Gogh een eigenaardige man was. Die niet alleen te maken had met zijn depressie, maar ook leed aan tinnitus dat hem bewoog om zijn oor af te snijden. In de film en in een aantal artikelen zou het beroemde incident te wijten zijn aan een ruzie met Gauguin. Hier geldt tevens het vraagstuk of het gebaseerd is op feiten of dat het complete fictie is. Voor een filmmaker is het lastig om een dergelijke film te maken, want welk verhaal moet je geloven en volgen? Desalniettemin heeft hij het naar mijn mening goed gedaan, want At Eternity’s Gate is een mooie film. Dat staat als een paal boven water.

At Eternity’s Gate is vanaf heden verkrijgbaar op een kwalitatief uitstekende Blu-ray Disc. Met dank aan Remain In Light voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

3

Steun Filmliefhebber.com