Assassin's Creed: Valhalla

Assassin’s Creed: Valhalla (2020) recensie

Assassin's Creed: ValhallaAssassin’s Creed: Valhalla is de twaalfde game in de franchise. Die in 2007 begon met de innovatieve open wereld game Asssassin’s Creed. In de reeks kruip je in de huid van een assassijn. Een lid van de organisatie genaamd de Hidden Ones en je neemt het op tegen de tempeliers. Door middel van moderne technologie betreed je de Animus. Een apparaat waarmee de herinneringen van een voorouder worden opgeroepen, maar ook opnieuw worden beleefd. Met de informatie die je vergaart krijg je als speler meer te weten over wie de tempeliers zijn en hoe je de wereld kan redden van een tegen een zekerheid aangrenzend einde.

Na uitstapjes naar Egypte en Griekenland kruip je nu in de huid van Viking Eivor. In Noorwegen in het jaar 873 na Christus heerst er onrust onder de Koningen en wanneer Eivor’s broer Sigurd de troon wordt ontnomen, vertrekt Eivor samen met Sigurd naar Engeland. Waar een nieuw leven op hen wacht. Maar eenmaal in Engeland aangekomen ontdekken zij dat er verdeeldheid heerst. Om hun settlement te laten groeien moeten zij bondgenoten zoeken. Wat inhoudt dat de huidige edelmannen plaats moeten maken voor nieuwe heersers. Die zich in ruil voor de hulp van Eivor aan de zijde van de Noren moeten scharen.

In tegenstelling tot de laatste delen Origins en Odyssey ben je als Eivor weer een aspirantlid van de Hidden Ones. De kenmerkende ‘Leap of Faith’ en het verborgen mes keren terug en je maakt kennis met de assassijnen die jouw hulp vragen bij het uitschakelen van de order. Een genootschap van uiteenlopende individuen die zich inzetten voor een gemeenschappelijk doel. Het uitschakelen van deze targets gaat gepaard met het voltooien van missies om de nieuwe nederzetting in het hartje van Engeland te laten groeien, maar gaandeweg leert Eivor ook meer over zijn eigen afkomst en wat zijn doel in het leven is.

Evenals in de laatste delen is Assassin’s Creed: Valhalla een volledige open wereld en de game bevat één van de grootste mappen. Met regio’s in Noorwegen, Engeland en Finland die je niet alleen moet verkennen, maar waar je ook genoeg schatten en artefacten kunt vinden als je secundaire missies speelt. Daarnaast zijn er uitstapjes naar de mythologische werelden van Asgard en Jutenheim waar Eivor zich schaart bij bekende mythologische figuren, zoals Thor, Freya en Loki. In een secundaire verhaallijn ontdek je wat de wereld te wachten staat en dat Ragnarok (het einde van de wereld) onontkoombaar is.

Naast het vakkundig om zeep helpen van tegenstanders en het uitschakelen van belangrijke sleutelfiguren binnen de geheime order, is Assassin’s Creed: Valhalla vooral een game die in het teken staat van ontdekken. Ondergrondse schatten, legendarische wezens die je moet verslaan en het verzamelen van artefacten, zijn onderdeel van de game die tussen de 150 en 200 uur speelplezier garandeert. Daarnaast zijn er genoeg dorpen en steden te bezoeken. Waar je kunt meedoen aan drinkwedstrijden en het tegen lokale bewoners kan opnemen in het spelletje Orlog (dobbelspel). Dat overigens super verslavend is. Daarnaast krijg je steeds meer vaardigheden als je primaire en secundaire missies voltooid en schatten verzamelt. Met als doel om zo sterk mogelijk te worden om meer uitdagende tegenstanders op een later tijdstip het hoofd te kunnen bieden.

Ieder deel van Assassin’s Creed gaat gepaard met een nieuwe speelstijl en dat is in Assassin’s Creed: Valhalla niet anders. Het vechten en vooral het verdedigen gaat weer anders dan in het laatste deel terwijl je met de terugkeer van het verborgen mes wel weer meer mogelijkheden hebt om in stealth je tegenstanders uit te schakelen. Iets dat in de laatste games volledig ontbrak. Maar Ubisoft neemt de feedback van de fans serieus, want zo keren meer bekende elementen terug die in de franchise voor veel plezier zorgde. Zoals het opbouwen en het uitbreiden van je nederzetting. Waar veel handelaren en ‘winkeltjes’ zijn om bijvoorbeeld bonussen te ontgrendelen. Maar je kan ook je uitrusting aanpassen en versterken, je longboat aanpassen en het uiterlijk van Eivor veranderen met een keuze in nieuwe tatoeages, haarstijl en baardgroei.

Om het verhaal goed te kunnen volgen en niet te verzanden in eindeloze side missies, is het spel logisch opgebouwd. In regio’s die je moet ontgrendelen door via je contactpersoon in de nederzetting informatie in te zamelen over de situatie van de regio die je wilt bezoeken. Vervolgens krijg je de opdracht om iemand binnen die regio te helpen om de rust te laten wederkeren of om het strakke regime van de regio omver te gooien. Door deze verdeling ontstaat er een uitstekende balans in het verzamelen van objecten, het te hulp schieten van vreemden en het verhaal dat uit een groot aantal main missies bestaat. Terwijl je bondgenoten en tegenstanders interessante personages zijn. Op dat vlak heeft Valhalla veel overeenkomsten met Assassin’s Creed IV: Black Flag. In mijn opinie één van de betere delen in de franchise.

Daarnaast is het spel adembenemend mooi. De uiteenlopende wereld bestaande uit het met sneeuw bedekte Noorwegen, de levendige stad Lunden en de heldere Noordzee zien er fantastisch uit! Maar zoals bij iedere Assassin’s Creed zijn er ook problemen aanwezig. Waarin de texturen van het landschap niet altijd kloppen en de personages soms in de lucht zweven. Daarnaast zijn er een aantal verzamelobjecten niet te verzamelen en zijn er een aantal missies die wel de nodige doorstart problemen hebben. Waardoor je soms de game vanaf een eerder opgeslagen punt moet herstarten om bij een tweede poging te proberen om de missie te voltooien. Dat doet wel iets afbreuk aan het speelplezier, maar met de nog komende updates zal Ubisoft het merendeel van de problemen hebben opgelost.

Ondanks dat er problemen zijn, is Assassin’s Creed: Valhalla een geweldige game en naar mijn mening één van de betere in de tot nu toe 12-delige reeks. Alle interessante elementen van de vorige games zijn verzameld in deze epische open wereld game terwijl Eivor een interessant personage is. Evenals zijn handlangers en vijanden die je tijdens het spelen ontmoet. Het verhaal is eveneens onderhoudend en met de terugkeer van de ‘Leap of Faith’ en het verborgen mes, voelt Assassin’s Creed: Valhalla ook weer echt aan als een Assassin’s Creed game. Hopelijk wordt deze goede lijn voorgezet en kunnen de gamers een kwalitatief gelijkwaardige Assassin’s Creed tegemoet zien. Hoewel, dat deel (dat volgens de geruchten weleens in het oude Amsterdam kan gaan afspelen) pas eind 2022 wordt verwacht.

• Graphics
  • Gameplay
  • Verhaal