Assassin's Creed

Assassin’s Creed (2016) Blu-ray Disc recensie

Ongeveer 10 jaar geleden werd ik aangenaam verrast door game publisher Ubisoft die de avontuurlijke en zeer vermakelijke game Assassin’s Creed uitbracht. Ik ben dan ook echt een fan van het eerste uur en ik was dan ook enorm nieuwsgierig naar de gelijknamige gameverfilming die in januari in de bioscoop verscheen. Na het zien van de door Justin Kurzel geregisseerde actiefilm was ik enorm enthousiast en ik schreef dan ook een zeer positieve recensie. Nu de film op Blu-ray Disc is verschenen is het moment aangebroken om de film opnieuw te kijken en te beoordelen en de grote vraag is of ik nog steeds zo enthousiast ben.

Even terug naar waar Assassin’s Creed precies over gaat, want de eeuwige strijd tussen het credo van de sluipmoordenaars en de tempeliers loopt als een rode draad door de games heen. Evenals de jacht op het magische artefact ‘The Apple of Eden’. Zogenaamde wetenschappers van Abstergo Industries proberen de locatie van het artefact te achterhalen door nietsvermoedende bloedverwanten van assassijnen die honderden jaren geleden geleefd hebben in een machine te stoppen die hen in staat stelt om oude herinneringen opnieuw te beleven. Met behulp van die herinneringen kunnen mensen, zoals de wetenschappers van Abstergo, geheime locaties ontdekken.

Dit verhaal staat ook centraal in de film waarin Michael Fassbender de rol van Cal Lynch en assassijn Aguilar voor zijn rekening neemt en door wetenschapper Sofia (Marion Cotillard) en haar vader Rikkin (Jeremy Irons) wordt gebruikt om de locatie van de appel te vinden. Evenals in de game zien we hoe de hedendaagse gebeurtenissen in het onderzoekscentrum van de machtsbeluste tempeliers worden afgewisseld met spectaculaire beelden uit het verleden waarin Aguilar het samen met zijn partner Maria (Ariane Labed) opneemt tegen strijdlustige en gevaarlijke tegenstanders.

Het mag dan ook geen verrassing zijn dat Assassin’s Creed vol zit met referenties naar de games en spectaculaire momenten. Hoewel ik persoonlijk meer had willen zien van het verleden van Aguilar. De gaten die in het plot ontstaan worden op een later tijdstip niet gedicht en men sluit af met een open einde dat hint naar een eventueel vervolg. Naast de verbluffende praktische en visuele effecten is het acteerwerk prima te noemen. Vooral Michael Fassbender lijkt veel lol te hebben in zijn dubbelrol als rebelse crimineel en diens voorouder en sluipmoordenaar Aguilar.

Ben ik dus nog steeds zo enthousiast over Assassin’s Creed? Jazeker, hoewel ik nu wel van mening ben dat de film zeker niet foutloos is. Gelukkig worden de in mijn ogen schoonheidsfoutjes ruimschoots goedgemaakt door de film vol te proppen met spectaculaire en bombastische actiescènes en een soundtrack die de magische sfeer van het Assassin’s Creed universum enorm versterkt. De film is vanaf vandaag zowel digitaal als op Blu-ray Disc verkrijgbaar en de High-Definition schijf is een nette uitgave met een uitstekende beeld- en geluidskwaliteit en een aantal interessante extra’s zoals een blik achter de schermen, verwijderde scènes met begeleidend commentaar, interviews met cast en crew, fotogalerij en trailers.

Met dank aan 20th Century Fox en Team Lewis voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

3 gedachten over “Assassin’s Creed (2016) Blu-ray Disc recensie

1. Die films komen wel steeds sneller uit, voor mijn gevoel zag ik deze echt nog maar pasgeleden (lees: tweede dag dat ‘ie uit was)

2. Vandaag ook mijn recensie geplaatst en ik ben verre van enthousiast over deze film. Vooral omdat er aan het begin expliciet gezegd wordt dat Fassbender niets kan veranderen aan wat hij ziet, waardoor elk gevoel van spanning uit het geheel wordt weggenomen. Het is een beetje hetzelfde als kijken naar iemand die een VR game speelt….