Asher (2018) recensie

AsherIk kan schrijven dat ik een fan ben van Ron Perlman. In jaren ’90 speelde de acteur vooral kleinere rolletjes in films zoals Blade II en Alien: Resurrection en de liefhebbers van comics kennen hem misschien beter als Hellboy. Maar ik was ook onder de indruk van zijn acteerwerk in Drive waarin hij de rol van onderwereldfiguur Nino speelt en hoe hij de rol van Clay Morrow in de serie Sons of Anarchy heeft ingevuld. In het onlangs op Blu-Ray Disc verschenen Asher kruipt hij in de huid van huurmoordenaar Ash en de routinier speelt deze rol ook prima.

Asher (Ron Perlman) gaat al een aantal jaartjes mee in de wereld van huurmoordenaars. Gekleed in het zwart haalt hij zijn klussen op bij de lokale wasserette. Maar de concurrentie is stevig. Zijn opdrachtgever Avi (Richard Dreyfuss) kiest steeds vaker voor aanstormend talent en Asher denkt eraan om met pension te gaan als hij de beeldschone Sophie (Famke Janssen) ontmoet. Maar als hij en Sophie het doelwit worden van een nieuwe lichting huurmoordenaars realiseert Asher zich maar al te goed dat stoppen geen optie is.

Mix van drama en misdaad
Asher kan het beste omschreven worden als een prettige mix van drama en misdaad. We zien de dagelijkse routine van Asher die steeds vaker te maken krijgt met lichamelijke beperkingen. Door het overtuigende acteerwerk van Perlman krijgt Asher veel sympathie van de kijker. Ondanks dat hij de kost verdient door nietsvermoedende doelwitten van het leven te beroven. Zijn eenzaamheid en leeftijd spelen belangrijke rollen in hoe Asher in het leven staat en het is vooral zielig te noemen. Je hoopt dan ook ergens van harte dat Sophie als een blok valt voor de ingetogen huurmoordenaar zodat hij weer zin in het leven krijgt.

Laag tempo
Precies op het punt dat het leven van Asher de goede kant lijkt op te gaan, gaat het gigantisch mis. Een mooi moment voor regisseur Michael Caton-Jones om het tempo op te voeren, maar de filmmaker kiest ervoor om in een rustig tempo naar de climax toe te werken. Als je dus op een spectaculaire misdaadfilm hoopt kom je bedrogen uit, want Asher draait vooral om de hoofdprotagonist en de keuzes die hij maakt. Door het goede acteerwerk is de film onderhoudend genoeg, maar een beetje spektakel op zijn tijd had de film niet misstaan. Helaas blijft dat uit, maar uiteindelijk heb ik mij toch prima vermaakt met Asher die dus sinds kort verkrijgbaar is op een kwalitatief uitstekende Blu-ray Disc.

Met dank aan Source 1 Media voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

3

Steun Filmliefhebber.com