Ash vs Evil Dead - Seizoen 3

Ash vs. Evil Dead – Seizoen 3 (2017) recensie

Ash vs Evil Dead - Seizoen 3Vorig jaar verscheen niet alleen het derde seizoen van de komische horror serie Ash vs. Evil Dead, maar ook het nieuws dat dit tevens het laatste seizoen zou zijn. Na 30 afleveringen houdt de studio het voor gezien tot groot ongenoegen van de fans. Maar in alle eerlijkheid is Ash vs. Evil Dead ook geen serie die voor het grote publiek gemaakt is. Het is voor een selectieve groep liefhebbers die niet alleen fan zijn van The Evil Dead, maar ook van Bruce Campbell en diens personage Ashy Slashy. En blijkbaar is die groep niet groot genoeg om de serie voort te zetten.

Het is jammer, maar ergens is het ook mooi geweest. De eerste 2 seizoenen waren grappig, bloederig en luguber en het werd steeds gekker en gekker. De makers deden er telkens weer een schepje bovenop, wat ook prima kan in een serie zoals Ash vs. Evil Dead. Desondanks is de rek er dan al snel uit en blijft het een herhaling van stappen om de kijker de ene na de andere battle tussen Ash (Bruce Campbell), Kelly (Dana DeLorenzo) en Pablo (Ray Santiago) en de gevreesde deadites voor te schotelen. Die overigens in het derde seizoen weer worden aangevoerd door Ruby (Lucy Lawless).

Het leveren opnieuw onsmakelijke en lollige scènes op terwijl de makers de vernieuwing zoeken in nieuwe personages zoals Ash’ verloren dochter Brandy (Arielle Carver-O’Neill). Die werkelijk uit het niets verschijnt en met een matige terughoudendheid zich moeiteloos aansluit bij het team van de demonen doders. In alle eerlijkheid voegt zij niets toe aan het fijne gezelschap dat het al 20 afleveringen uitstekend hebben gered zonder enige versterking. Niet dat haar aanwezigheid het vermaak in de weg staat, maar het is duidelijk dat de inspiratie bij de schrijvers een beetje op was.

Na de aankondiging dat de serie zou stoppen werken de makers zich ook rap toe naar een knallende finale. En die komt er ook! In dat opzicht wordt de reeks die slechts 30 afleveringen mocht duren prima afgesloten hoewel het bij de fan een beetje zeer doet dat die nu toch echt definitief afscheid moet nemen van ’s werelds favoriete deadite jager Ashley Williams. Maar zijn grappen, grollen en bovenal doortastende optredens met de kenmerkende kettingzaag zullen voor altijd herinnerd worden. Ash vs. Evil Dead – Seizoen 3 is sinds kort verkrijgbaar op een kwalitatief uitstekende Blu-ray Disc die naast een mooie beeld- en geluidskwaliteit ook interessante extraatjes bevat.

Met dank aan 20th Century Fox en Team Lewis Nederland voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

• Serie