Ash vs. Evil Dead – Seizoen 2 (2016) recensie

Ash vs. Evil Dead - Seizoen 1Vorig jaar heb ik met veel plezier gekeken naar het eerste seizoen van de komische en bloederige serie Ash vs. Evil Dead. Gebaseerd op de Evil Dead- en Army of Darkness-films die in de jaren 80 en 90 werden uitgebracht en een enorme populariteit hebben verworven. De fans verwelkomden dan ook de terugkeer van bedenker Sam Raimi en hoofdrolspeler Bruce Campbell. De cultheld die voor Ash vs. Evil Dead opnieuw in de huid kruipt van de op demomen jagende Ashley Williams. Ook voor het tweede seizoen haalt de gevatte Ash zijn kettingzaag weer uit het vet, want het kwaad keert terug. En hoe!

Introducties zijn niet meer nodig. Ash werkt nog steeds samen met de stoere Kelly (Dana DeLorenzo) en de ietwat sullige Pablo (Ray Santiago) om het kwaad dat voorkomt uit het boek de Necronomicon tot een halt toe te roepen. Deze keer worden ze bijgestaan door Ruby (Lucy Lawless) die in het eerste deel nog aan de zijde van het kwaad stond. In het tweede seizoen verlaat het gezelschap Jacksonville om terug te keren naar Ash’ geboorteplaats Erik Grove waar de vijand op de loer ligt en een leger van deadites voortplant. Aan hen de taak om met het betere hak- en zaagwerk het kwaad voor eens en altijd te stoppen.

In Ash vs. Evil Dead – Seizoen 2 gaat het er steviger aan toe. Er zijn meer demonen en dan is er automatisch ook meer gore en bloed. Want iedere deadite die het pad kruist van het gezelschap wordt vakkundig en op een lugubere wijze om zeep geholpen. Het gebeurt allemaal met een grap en een knipoog, maar dat doet verder niets af aan de gruwelijke en smerige beelden die in overvloed aanwezig zijn. Kijkers met een zwakke maag hoeven dan ook niet te beginnen aan deze serie, maar voor de liefhebber van onzinnige horror en foute humor is Ash vs. Evil Dead een show die niet gemist mag worden.

De 10 afleveringen van circa 30 minuten staan netjes verdeeld over de 2 Blu-ray Discs. De kwaliteit van zowel het beeld als het geluid is uitmuntend. Het beeld staat in het formaat 1.78:1 op de schijfjes terwijl het geluid in Dolby TrueHD 7.1 te beluisteren is. De overgebleven ruimte is goed benut door enorm veel extra’s toe te voegen. Daaronder een aantal leuke en interessante specials, audiocommentaar en een kijkje in de wereld van Ash vs. Evil Dead.

Met dank aan 20th Century Fox en Lewis PR voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

• Serie
4