Ash vs. Evil Dead – Seizoen 1 (2015) Blu-ray Disc recensie

Ash vs. Evil Dead - Seizoen 1Voor veel horrorfans is Bruce Campbell een held. De acteur was in 1981 voor het eerst te zien als Ashley ‘Ash’ J. Williams in de gory horrorfilm The Evil Dead van regisseur Sam Raimi. Een rol die hij later ook in Evil Dead II en Army of Darkness zou spelen en waar hij een cultstatus mee verwierf. Ruim 30 jaar na zijn eerste ontmoeting met de demonen uit het boek de Necronomicon keert de man met een kettingzaaghand terug om opnieuw de strijd aan te gaan met de monsters uit de onderwereld. Niet in een geplande vierde film, maar in de bloederige televisieserie Ash vs. Evil Dead!

Niet alleen Bruce Campbell keert terug naar de succesvolle franchise, maar ook regisseur en bedenker Sam Raimi en componist Joseph LoDuca hadden wel trek in een nieuw Evil Dead-avontuur. De serie speelt zich ongeveer 30 jaar na de huiveringwekkende gebeurtenissen in de afgelegen blokhut af als Ash de Necronomicon opent en bloeddorstige demonen oproept. Al gauw moet de gevatte en bijna ongevreesde Ash zijn kettingzaag uit het vet halen om zijn angstaanjagende tegenstanders vakkundig te onthoofden. En daar krijgt hij hulp bij!

Voor het eerste seizoen van Ash vs. Evil Dead slaat hij de handen ineen met de ietwat sullige Pablo (Ray Santiago) en de stoere Kelly (Dana DeLorenzo). Als gevaarlijke trio reizen zij met Ash zijn oldtimer door de Verenigde Staten waar zij op zoek gaan naar een oplossing om het kwaad voor eens en altijd te stoppen. En tijdens deze roadtrip krijgen zij uiteraard te maken met verschillende demonen die bezit nemen van nietsvermoedende mensen. Aan Ash en zijn nieuw verworven vrienden de taak om hen te stoppen hoewel zij ook weerstand krijgen van de mysterieuze Ruby (Lucy Lawless).

Qua verhaal heeft Ash vs. Evil Dead niets veel meer te bieden dan dat, maar dat is ook prima. In een show als deze draait het om alle smerige praktijken die de makers het publiek voorschotelt en je wilt niet weten hoeveel liters nepbloed en realistische props zijn gebruikt om de maag van de kijker te laten draaien. Er is dan ook geen enkel tekort aan overdreven bloedfonteinen, afzichtelijke wezens en rondvliegende ledematen. De CGI is tot een minimum beperkt en de serie bevat veel praktische en verbluffende make-up effecten. Grote pluspunten die in combinatie met Raimi’s liefde voor de franchise en onder begeleiding van de herkenbare soundtrack van LoDuca dat heerlijke Evil Dead sfeertje oproepen.

De eerste 10 afleveringen duren ongeveer 30 minuten hoewel de eerste aflevering 40 minuten duurt. Niet dat een introductie nodig is, want de fans weten wel wat ze kunnen verwachten. Het duurt dan ook niet lang voordat de eerste bloederige beelden op je worden afgevuurd. Vanaf dat moment zit de vaart er goed in en de serie verveelt geen moment. Sommige fragmenten zijn zo overdreven dat het grappig is en ook het acteerwerk is zodanig slecht dat het weer goed is. En zo hebben de makers het ook bedoeld. In het bonusmateriaal dat op de Blu-ray Disc staat wordt dat ook nog eens extra benadrukt.

De 10 afleveringen zijn dan ook netjes over 2 schijfjes verdeeld. Het beeld staat in het formaat 1.78:1 en in 1080p op de discs en het ziet er fantastisch uit. Door de grote hoeveelheid felle kleuren is het goed zichtbaar dat het beeld haarscherp is. Ik ben ook zeer te spreken over de TrueHD 7.1 soundtrack die aanwezig is. Het geluid klinkt fantastisch! Het bonusmateriaal bestaat uit een aantal specials. Daaronder de special ‘Ash in de wereld’ waarin er meer wordt verteld over hoe de serie tot stand is gekomen. In ‘Hoe je een deadite doodt’ geeft men een korte uitleg over hoe je het beste een ondode om zeep kunt helpen. Ook een aantal fans worden om advies gevraagd. In ‘Het beste van Ash’ krijgen we een korte compilatie te zien van Ash zijn foute oneliners en betere hak- en zaagwerk.

Met dank aan 20th Century Fox en Lewis PR voor het Blu-ray recensie-exemplaar.