Arrival (2016) Blu-ray Disc recensie

ArrivalDenis Villeneuve, de regisseur van intrigerende films zoals Prisoners en Enemy heeft met Arrival opnieuw een sterk doch moeilijk te doorgronden drama gemaakt dat niet alleen fascineert, maar de kijker ook flink aan het denken zet. Het Sci-Fi drama is dan ook geen film die niet eenvoudig in een hokje te plaatsen is. En het is ook lastig om over dit soort films een recensie te schrijven zonder belangrijke informatie prijs te geven. Maar ik heb toch mijn best gedaan om de recensie van Arrival spoiler vrij te houden.

In Arrival speelt Amy Adams de rol van communicatiedeskundige Louise Banks die evenals de rest van de wereld op een dag wordt opgeschrikt als 12 reusachtige ruimteschepen op Aarde neerdalen. De Amerikaanse overheid schakelt haar hulp in als iedere vorm van communicatie met de bezoekers mislukt en het is aan Louise de taak om een vorm van communicatie op te zetten. Samen met wetenschapper Ian Donnelly (Jeremy Renner) staat ze op het punt om geschiedenis te schrijven als het moment van het eerste contact met een buitenaardse levensvorm aanstaande is.

Tijdens Louise’s onderzoek, analyses en dappere pogingen om met de buitenaardse wezens te communiceren, krijgt de kijker ook meer informatie over haar privéleven. Het verlies van haar dochter en haar echtscheiding staan centraal in het verhaal en het is soms lastig om de logica te vinden. Iets dat de films van Villeneuve kenmerkt. Het is ook vreemd dat andere personages zoals Ian en Kolonel Weber (Forest Whitaker) oppervlakkig blijven, maar dat is niet zonder reden. Dat neemt verder niet weg dat het acteerwerk uitstekend is. Vooral Amy Adams eist op positieve wijze de aandacht op door de rol van Louise zeer sterk in te vullen.

Arrival blinkt ook uit in de visuele effecten, want de vreemde ruimteschepen zijn evenals de buitenaardse wezens prachtig vormgegeven. De film voelt dan ook aan als een authentieke Science Fiction-film hoewel het verhaal overduidelijk meer diepgang en mysterie heeft dan dat van een gemiddelde genregenoot. Dat kan een valkuil zijn, want met de verkeerde verwachtingen zoals ik die had kan de film behoorlijk tegenvallen. Maar dat neemt niet weg dat Villeneuve opnieuw een uitstekende en bovenal fascinerende film heeft gemaakt die sinds kort verkrijgbaar is.

De film is verkrijgbaar op een kwalitatief uitstekende Blu-ray Disc die naast een haarscherp beeld- en prachtig geluidskwaliteit ook veel bonusmateriaal bevat. Daaronder verschillende specials waarin men meer informatie prijsgeeft over de productie en het verhaal van Arrival.

Met dank aan Sony Pictures Home Entertainment en Weber Shandwick voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

4 thoughts to “Arrival (2016) Blu-ray Disc recensie”

1. Dat nog geen eens, ik had denk iets meer verwacht in de geest van waarom de wezens naar aarde komen om ons te waarschuwen voor een naderend einde of zo. Maar ik vond dat hele buitenaardse gedoe maar bijzaak eigenlijk…