Arès

Arès (2016) DVD recensie

Er zijn al tientallen pareltjes uit Frankrijk verschenen en toen ik voor het eerst iets las over de Franse Science Fiction/thriller Ares werd ik enorm nieuwsgierig naar de door Jean-Patrick Benes geregisseerde film. Maar of Ares aan de hoge verwachtingen voldoet lees je in mijn recensie.

De hoofdrol is voor Skyfall-acteur Ola Rapace die de rol van Arès speelt. In de nabije toekomst is Frankrijk één van de armste landen ter wereld en is er een opstand nabij. Echter worden de inwoners in het gareel gehouden door hen te vermaken met gewelddadige gevechten op televisie. In deze gevechten nemen vechters het tegen elkaar op terwijl ze worden volgestopt met doping en daar liggen voor arme mensen zoals Arès de kansen om extra geld te verdienen. Maar voor de laag gekwalificeerde vechter ligt er een buitenkansje als hij de enige is die een nieuwe soort doping kan gebruiken.

Het thema over dopinggebruik en wedstrijden die voor grote bedragen gemanipuleerd worden is niet nieuw, maar wel interessant. Helaas mist Arès een goede opbouw waardoor de kijker al snel in het duister tast over wat er allemaal gaande is. Enerzijds krijgt Arès te maken met de onterechte arrestatie van zijn zus waardoor hij opeens voor zijn nichtje en haar dochtertje moet zorgen terwijl hij als belangrijke schakel in het onderzoek van het farmaceutische bedrijf die een nieuwe soort doping heeft ontwikkeld fungeert. Dat de film slechts 80 minuten duurt helpt ook niet mee aan de wijze waarop de verschillende verhalen worden verteld.

De zwakke schakel is dus de uitwerking van het verhaal terwijl de beelden van een vervallen Parijs en een met gigantische LED-schermen uitgeruste Eiffeltoren een heerlijke toon zetten. Rapace speelt de rol van Arès voortreffelijk en de harde gevechten komen expliciet in beeld. Door de warrige uitwerking is de spanning helaas ver te zoeken en naar mijn mening komt de film dan ook tekort om deze te bestempelen als een parel. Desalniettemin heb ik mij prima vermaakt met Arès die sinds kort op een kwalitatief goede DVD verkrijgbaar is.

Score: 6,0

Met dank aan Remain in Light voor het DVD recensie-exemplaar.

6 gedachten over “Arès (2016) DVD recensie

1. De score werd bij mij niet goed gelaten, maar ben het wel redelijk eens met je recensie (die van mij staat ook deze week gepland). Ik vond de gevechten erg tegenvallen en rommelig in beeld gebracht. Zoals je zegt is de spanning ver te zoeken en toevallig heb ik ook die opmerking over de korte speelduur gemaakt. Er had zoveel meer mee gedaan kunnen worden.