Archenemy

Archenemy (2020) recensie

ArchenemyArchenemy is een film die zich mag scharen bij het rijtje van superhelden films. In de door Adam Egypt Mortimer geschreven en geregisseerde actiefilm speelt Joe Manganiello de rol van Max Fist. Een naar eigen zeggen superheld uit een andere dimensie die door zijn komst op de Aarde ook zijn superkrachten is verloren. Terwijl hij ze hard nodig heeft als hij het wilt opnemen tegen een gevaarlijke drugsbaron en zijn bende.

Skylan Brooks speelt in Archenemy de rol van Hamster. Een ambitieuze jongen die graag het nieuws wilt verslaan voor een beroemd social media platform, maar zijn verhalen zijn tot op heden niet goed genoeg om een vaste aanstelling te krijgen. Totdat hij Max ontmoet en diens verhalen gebruikt om de lezers van het nieuwsplatform mee te nemen in een wereld waar heroïsche verhalen voor het vermaak moeten zorgen. Maar er dreigt gevaar wanneer Hamster wordt meegezogen in de jacht op een gevaarlijke drugsbaron en zijn werkgever.

Heroïsche taferelen en een stoere superheld met een glimmend pak en een mooie cape blijven de kijkers bespaard. Max heeft eerder het uiterlijk van een zwerver die nogal graag een biertje drinkt en eigenlijk verzwelgt in zelfmedelijden, omdat hij zijn superkrachten niet meer heeft. Toch is het verhaal interessant genoeg om te blijven volgen. Terwijl Joe Manganiello als ooit de aantrekkelijke stripper in Magic Mike XXL en de stoere weerwolf in True Blood, zich nu ook van een andere kant laat zien. Hij speelt de rol van de gevallen superheld dan ook prima.

In de slotfase lijkt Archenemy pas echt goed op gang te komen, maar de grote vraag is of Mortimer er niet verstandiger aan had gedaan om het uitgebreide verhaal meer te combineren met een aantal stevige actiescènes. Dat was het kijkplezier zeker ten goede gekomen hoewel, de goede dialogen en de combinatie van drama en humor wel de interesse van het publiek weten vast te houden. Archenemy is dan ook een bijzondere superhelden film. Die weinig overeenkomsten kent met de films die we tot nu toe hebben gezien en dat is misschien wel een positief ding. Want de bombastische actiefilms vol met verbluffende CGI-animaties hebben we misschien al iets te vaak gezien.

3