Arachnophobia (1990) recensie

De bekende filmproducent Frank Marshall heeft een indrukwekkende filmografie. Met daarop films, zoals Back to the Future, Gremlins en Jurassic World. Maar in 1990 maakte hij ook zijn debuut als regisseur van de horrorkomedie Arachnophobia. Een film waarin een ras van uiterst dodelijke achtpotige insecten een klein Amerikaans dorp terroriseert en een spoor van lijken achterlaat. Ik heb de DVD al een poosje in de kast staan, maar het is echt al jaren geleden dat ik de film voor het laatst heb gezien. Tijd voor een revisit!

Ongewenste bezoekers

Wanneer een fotograaf na een opdracht om in Venezuela bijzondere insecten te fotograferen terugkeert naar zijn geboorteplaatsje, neemt hij onbedoeld een dodelijke bezoeker mee. Een bijzonder ras van een spin dat in het Amerikaanse dorp al snel een nest bouwt en duizenden net zo gevaarlijke nakomelingen voortplant. De dorpelingen worden één voor één het slachtoffer van de gevaarlijke insecten terwijl de fanatieke verdelger Delbert (John Goodman) en de lokale huisarts Ross Jennings (Jeff Daniels) een plan bedenken om de invasie van de achtpotige vijanden in de kiem te smoren.

Angst voor spinnen

Arachnofobie (angst voor spinnen) is een aandoening en veel mensen vinden spinnen er smerig en intimiderend uitzien. Maar in de regel zijn deze nuttige insecten ongevaarlijk. In de horrorkomedie van Frank Marshall en producent Steven Spielberg zijn de spinnen niet alleen dodelijk, maar ook uiterst agressief. Soms lijkt het er zelfs op dat ze ingenieuze plannen bedenken om de nietsvermoedende dorpsbewoners om zeep te helpen. Dat levert angstaanjagende en enorm veel kippenvel momenten op. Ik had zelf ruim anderhalf uur lang overal jeuk en sinds dat ik Arachnophobia heb gezien kijk ik altijd even in het toilet voordat ik plaatsneem. In de hoop dat ik geen achtpotige bezoeker in de pot aantref.

90’s klassieker

Inmiddels is Arachnophobia uitgegroeid tot een ware 90’s klassieker. Waarin Jeff Daniels en John Goodman de hoofdrollen spelen en het samen opnemen tegen het bijzondere ras van spinnen. Het acteerwerk is oké, maar niet bijzonder. Hoewel Goodman het als de verstrooide verdelger Delbert wel erg leuk doet en voor de nodige komische ontlading zorgt. De special effects zijn erg cool en het is soms lastig te detecteren in welke scènes echte spinnen zijn gebruikt. De props en poppen zien er levensecht uit hoewel, als je heel goed kijkt soms een visdraadje kan zien lopen waarmee de neppe spin wordt voortbewogen. Maar dat geeft een film als Arachnophobia dan ook wel weer zijn charmes.

Arachnophobia

Waardering: 3.5 uit 5.
Black Friday 2020Black Friday 2020