Aquaman (2018) recensie

Aquaman_ps_1_jpg_sd-low_©-2018-Warner-Bros-Ent_All-Rights-ReservedMet Aquaman lijkt het DC Extended Universe gered. Het altijd fel bekritiseerde universum leek toch echt tot een eind te komen, maar na de vermakelijke superhelden film Wonder Woman en nu Aquaman lijkt men de goede weg zijn ingeslagen. Tot groot genoegen van de liefhebbers en de fans van het universum waar superhelden zoals Batman en Superman deel van uitmaken. Na een mooi succes in de bioscoop is Aquaman met Jason Momoa in de hoofdrol vanaf heden verkrijgbaar op een kwalitatief uitstekende en met extra’s overspoelde Blu-ray Disc.

Nadat hij zijn collegae superhelden heeft bijgestaan in de strijd tegen de maniakale Steppenwolf, probeert Arthur Curry (Jason Momoa) zijn leven aan de oppervlakte op te bouwen. Maar zijn rust is van korte duur als Prinses Mera (Amber Heard) van Atlantis zijn hulp inschakelt. Er heerst onrust in de gezonken stad waar Arthur’s wraakzuchtige halfbroer Orm (Patrick Wilson) de 7 onderwaterrijken wilt verenigen en een oorlog tegen de bewoners aan de oppervlakte wilt ontketenen. Aan Arthur en diens alter-ego Aquaman de taak om de maniakale en op machtsbeluste koning tot een halt toe te roepen.

Ensemble cast
Aquaman was al eerder te zien in Batman V. Superman: Dawn of Justice en Justice League en de populariteit van zowel het personage als Jason Momoa zette de deur wagenwijd open voor een solofilm over de imponerende superheld. Hoewel we in Justice League al getuige waren van de krachten van Aquaman, wordt er in zijn eigen film meer uit de doeken gedaan over hem als persoon, zijn achtergrond en het onderwaterrijk waar hij vandaan komt. Momoa speelt de rol weer voortreffelijk hoewel ook Amber Heard als Prinses Mera, Patrick Wilson als de geniepige Koning Orm en Dolph Lundgren als Koning Nereus ook uitstekend acteren.

Bombastisch
Hoewel Aquaman diepgang heeft ligt de focus vooral op de bombastische actiescènes en de verbluffende CGI-animaties. Met behulp van de computer werd Atlantis op adembenemende wijze tot leven gebracht terwijl regisseur James Wan (Saw, The Conjuring) met enorm veel praktische effecten vermakelijke fragmenten op de kijker afvuurt. Het tempo ligt dan ook hoog, maar ondanks dat de film een speelduur heeft van ruim 2 uur wordt het nimmer langdradig of saai. Wellicht had de studio er goed aan gedaan om Wan eerder aan boord te halen, want hij laat met Aquaman zien hoe een superhelden film van dit formaat gemaakt dient te worden.

Met dank aan Warner Bros. Home Entertainment en Coopr voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

4
4 (1 vote)