Ant-Man-and-the-Wasp_ps_1_jpg_sd-low_©-Marvel-2018-2

Ant-Man and the Wasp (2018) recensie

Ant-Man-and-the-Wasp_ps_1_jpg_sd-low_©-Marvel-2018-2Na het vermakelijke Black Panther en het waanzinnige Avengers: Infinity War stond deze maand alweer de volgende film in het Marvel Cinematic Universe op het programma. Paul Rudd keert terug als meesterdief Scott Lang en diens alter-ego Ant-Man. Een personage waar het publiek in 2015 mee kennis maakte en gemist werd in de laatste Avengers-film. In Ant-Man and the Wasp, die sinds deze week in de bioscoop draait, wordt duidelijk waarom dat zo is.

Na zijn debacle in Duitsland waar Scott (Paul Rudd) zich aan de zijde van Captain America schaarde en het opnam tegen een aantal leden van de Avengers, doet hij het iets rustiger aan. Maar aan zijn rust komt al snel een einde als Hank (Michael Douglas) en Hope (Evangeline Lilly) zijn hulp inschakelen. Zij denken dat hij de sleutel bezit voor het terugvinden van Janet (Michelle Pfeiffer), maar de speurtocht is niet zonder gevaren. Vooral niet als het mysterieuze personage Ghost (Hannah John-Kamen) ten tonele verschijnt.

In een vlotte en vooral komische actiefilm zien we hoe Scott nog altijd de ietwat klunzige superheld is die eigenlijks niets liever wil dan voor zijn dochtertje zorgen. Maar eens een superheld altijd een superheld. Of beter gezegd anti-held. Voor het vervolg slaat hij de handen opnieuw ineen met die van Hope. Opnieuw uitstekend gespeeld door Evangeline Lilly die nu officieel de Wasp is. Een superheldin die maar al te graag de vloer aanveegt met de tegenstanders die zij en Scott op hun pad tegenkomen.

Evenals in Ant-Man speelt humor een belangrijke rol en het is zo nu en dan ook lachen, gieren en brullen geblazen. Het verhaal is er ook niet naar om van Ant-Man and the Wasp een duistere superhelden film te maken. Terwijl Avengers: Infinity War toch een stuk donkerder en serieuzer is. Het zorgt voor een fijne afwisseling en het voorkomt wellicht dat de kijkers het Marvel Cinematic Universe zat worden. Maar naast alle komische fragmenten zit de door Peyton Reed geregisseerde film ook vol met bombastische actiescènes en verbluffende CGI.

Ant-Man and the Wasp is dan ook een waardig vervolg en een mooie aanvulling op de reeds 19 verschenen films in het Marvel Cinematic Universe. Hoewel deze qua verhaal weinig te maken heeft met de gebeurtenissen die wij in de eerdere films hebben gezien, is er een mooi opstapje naar Captain Marvel en de Avengers-film die volgend jaar in de bioscoop verschijnen. Maar hoe, wat en waarom ga ik natuurlijk niet verklappen. Wat ik wel kan verklappen is dat de welbekende end credits meer dan de moeite waard zijn.

Steun Filmliefhebber.com