Ant-Man and the Wasp (2018) recensie

Ant-Man-and-the-Wasp_ps_1_jpg_sd-low_©-Marvel-2018-2De superhelden film Ant-Man and the Wasp verscheen kost na de bombastische actiefilm Avengers: Infinity War en moest na de duistere film weer voor een kleine adempauze zorgen bij de liefhebbers van het Marvel Cinematic Universe. Want de door Peyton Reed geregisseerde actiefilm is een stuk komischer en luchtiger. Aan Paul Rudd de taak om terug te keren als de antiheld die de mogelijkheid heeft om zichzelf te verkleinen of te vergroten. En na zijn succesvolle optredens in Ant-Man en Captain America: Civil War keek ik enorm uit naar zijn derde verschijning.

Na het debacle in Duitsland krijgt Scott (Paul Rudd) huisarrest en moet hij het pak van Ant-Man aan de wilgen hangen. Zijn overdosis aan vrije tijd besteed hij grotendeels aan het opvoeden van zijn dochtertje terwijl hij zich ook veelvuldig schuldig maakt aan nutteloze bezigheden zoals indoor basketbal, elektrisch drummen en uren in bad liggen. Met nog maar drie resterende dagen komt zijn straf dan eindelijk tot zijn einde, maar als Hope (Evangeline Lilly) en Hank (Michael Douglas) zijn hulp nodig hebben komt er abrupt een einde aan Scott’s verplichte vakantie. Hij neemt het op tegen de mysterieuze tegenstander Ghost (Hannah John-Kamen) terwijl hij Hope en Hank helpt om een oude bekende op te sporen.

Komisch en luchtig
Zoals geschreven is Ant-Man and the Wasp een stuk luchtiger en komischer dan genregenoten zoals Avengers: Infinity War en Captain America: Civil War, maar dat gaat niet ten koste van het verhaal of de spectaculaire actiescènes. De film zit vol met explosieve momenten en verbluffende CGI animaties terwijl Paul Rudd als de Ant-Man en Evangeline Lilly als diens partner The Wasp het opnemen tegen gevaarlijke tegenstanders. Hoewel het verhaal op zichzelf staat zijn er nog voldoende raakvlakken met de andere films uit het Marvel Cinematic Universe en verklaart de kenmerkende after credit scène waarom Rudd de grote afwezige was in de strijd tegen Thanos in de laatste Avengers-film.

Blu-ray Disc
Dat Rudd zich zal gaan voegen bij de overgebleven superhelden in Avengers: Endgame liet de onlangs gelanceerde leaser trailer al doorschemeren en na twee sterke films heb ik er het volste vertrouwen in dat hij een waardevolle aanvulling is op het brede assortiment aan superhelden. Maar we moeten er nog even op wachten voordat we hem in actie zien tijdens de strijd tegen de maniakale Thanos. Tot die tijd kunnen we nog wel even nagenieten van de heerlijke actiefilm Ant-Man and the Wasp die sinds kort verkrijgbaar is op een kwalitatief uitstekende Blu-ray Disc die naast een sublieme beeld- en geluidskwaliteit ook enorm veel extra’s bevat.

Met dank aan The Walt Disney Company Benelux voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

4

Samenvatting