Amsterdamned (1988) recensie

AmsterdamnedOngeveer 5 jaar na de release van de geplaagde Nederhorror De Lift kwam regisseur, scenarioschrijver en componist Dick Maas met een nieuwe Nederlandstalige horrorfilm die zich in Amsterdam afspeelt. Het betekende tevens de derde samenwerking tussen de filmmaker en hoofdrolspeler Huub Stapel. De acteur speelt in Amsterdamned de rol van politierechercheur Eric Visser die voor een haast onmogelijke opdracht komt te staan als hij een maniakale seriemoordenaar moet zien te stoppen.

Eric Visser (Huub Stapel) krijgt de taak om een maniakale seriemoordenaar op te sporen als de lijken uit de grachten van Amsterdam worden gevist. Binnen 4 dagen vermoordt de maniak 4 onschuldige slachtoffers terwijl de aanwijzingen wijzen in de richting van een duiker die de stad goed kent. Hoewel het onderzoek moeizaam verloopt gebruikt Eric zijn middelen en intuïtie om deze gevaarlijke moordenaar tot een halt toe te roepen.

Typisch Dick Maas
Het grove taalgebruik, bloederige en onsmakelijke beelden en de kenmerkende synthesizermuziek. Amsterdamned is een typische Dick Maas en dat bedoel ik zeer positief. Na de spraakmakende en wereldberoemde horrorfilm De Lift en de platte komedie Flodder, presenteert de geboren Heemsteder een film dat niet alleen populariteit verwierf, maar ook de deuren wagenwijd openzette voor een vervolg. Dat aan het begin van de jaren ’90 gepland stond met de werktitel Rotterdoom, maar helaas nooit werd verfilmd.

Praktische effecten
Amsterdamned was een behoorlijk ambitieus project. Spannende achtervolging door de nauwe binnenstad, zenuwslopende onderwaterscènes en de iconische speedboot achtervolging door de grachten van Amsterdam brachten veel uitdagingen met zich mee. Maar met het inzicht en zijn doortastendheid gebruikte Maas praktische effecten om zijn script tot leven te brengen. Hoewel dat inhield dat hij voor sommige scènes Amsterdam moest verlaten en bepaalde fragmenten in Utrecht moest opnemen. Daaronder de scène waarbij de speedboot over de werf dendert en wanneer Eric in de openingsfase een overval op een bakkerij verijdelt.

Heerlijke Nederhorror
Maar het eindproduct mag er wezen en zelfs 30 jaar na diens release is Amsterdamned een iconische en zeer onderhoudende Nederhorror. Compleet met goed foute dialogen, acceptabel acteerwerk en spannende momenten. Als liefhebber hoop ik stiekem op Maas’ plannen om dat geplande vervolg toch nog een keer uit de grond te stampen. Huub Stapel zou gezien zijn leeftijd nu prima als politiecommissaris kunnen optreden terwijl hij een jonge ambitieuze rechercheur steunt in zijn zoektocht naar een maniakale seriemoordenaar in Rotterdam (of Utrecht). Maar gezien de huidige ontwikkelingen binnen de Nederlandse filmindustrie zal het Dick Maas zijn grootste uitdaging in zijn carrière worden om dat project van de grond te krijgen.

4