Amityville: The Awakening (2017) recensie

Amityville: The AwakeningEen beetje horrorliefhebber is bekend met wellicht een van de meest beroemde spookhuizen in de Verenigde Staten. Amityville houdt al sinds de jaren ’70 de gemoederen flink bezig en volgens paranormale onderzoekers en priesters huist hier het kwaad dat de bewoners aanspoort tot moorden. Toch is het al jaren stil rondom het landhuis en de huidige bewoners melden tot op de dag van vandaag geen vreemde activiteiten. Toch is het een stukje geschiedenis dat als inspiratie dient voor huiveringwekkende horrorfilms. Zo verschenen er al eerder films waarin de duistere krachten van Amityville centraal staan. Eerder dit jaar verscheen de volledig fictieve horrorfilm Amityville: The Awakening waarin het sluimerende kwaad ontwaakt.

De alleenstaande moeder Joan (Jennifer Jason Leigh) betrekt samen met haar tienerdochter Belle (Bella Thorne), haar dochtertje Juliet (McKenna Grace) en haar zoon James (Cameron Monaghan) het beroemde spookhuis in New York. Ze slaan de waarschuwingen en vreemde opmerkingen van omwonenden in de wind, maar al gauw zijn zij getuige van vreemde activiteiten. Zo lijkt James, die al maanden in een comateuze status verkeerd, aan de betere hand te zijn en uit zijn coma te ontwaken. Terwijl Joan blij is met de positieve ontwikkelingen, is Belle er zeker van dat er duistere krachten aan het werk zijn om het lichaam van haar broer over te nemen.

Amityville: The Awakening komt langzaam op gang, maar als Belle eenmaal de vreemde gebeurtenissen in het huis gaat onderzoeken stapelen de paranormale activiteiten zich in een rap tempo op. Met een aantal ‘jump scares’ probeert regisseur Franck Khalfoun het publiek de stuipen op het lijf te jagen, maar angstaanjagend wordt de film nooit. Dat heeft niet alleen te maken met het feit dat de beklemmende sfeer ontbreekt, maar ook door het fletse acteerwerk van de hoofdrolspelers. Alleen Cameron Monaghan, die in de serie Gotham al bewees een uitstekende schurk te kunnen spelen, laat zich in de slotfase nog even gelden.

Na een aantal goede films over wellicht het meest beroemde spookhuis ter wereld, slaagt Amityville: The Awakening er niet in om de kijker een slapeloze nacht te bezorgen. Nu heeft de film zijn momenten waarop vooral de special effects hun werk goed doen, maar onderaan de streep stelt de film toch teleur. Voor de nieuwsgierige onder ons is de horrorfilm vanaf heden verkrijgbaar op een kwalitatief nette DVD.

Score: 6,0

Met dank aan Entertainment One Benelux voor het DVD recensie-exemplaar.