American Pie

American Pie (1999) recensie

Een appeltaartje gaat er altijd wel in. Vroeger at ik regelmatig de warme gebakjes van de McDonald’s, maar ik vind ook het appelgebak van de HEMA erg lekker. Natuurlijk gaat er niets boven een zelfgemaakt appeltaartje. Vers, warm en met een dikke klodder slagroom. De film American Pie dankt zijn titel aan deze overheerlijke snack. Althans, aan de inmiddels beroemde scène waarin de appeltaart een hoofdrol opeist. Hoewel deze niet wordt opgegeten, maar voor hele andere doeleinden wordt gebruikt door het hoofdpersonage.

De film gaat over vier scholieren die aan de vooravond van het schoolfeest staan, maar nog geen vriendin hebben en nog nooit seks hebben gehad. Jim (Jason Biggs), Finch (Eddie Kaye Thomas), Kevin (Thomas Ian Nicholas) en Oz (Chris Klein) vinden dat daar maar eens verandering in moet komen en daarom sluiten zij een pact. Ze moeten voor of op het eindfeest ontmaagd zijn! In een reeks van dappere en gênante pogingen proberen de hechte vrienden te scoren, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan!

American Pie van Paul en Chris Weitz zit dan ook vol met hilarische momenten als de klunzige Jim een dappere poging waagt om de sexy scholiere Nadia (Shannon Elizabeth) te versieren, als Kevin zijn vriendinnetje Vicky (Tara Reid) de liefde probeert te verklaren en als Oz zijn geluk beproeft bij de schattige koorzangeres Heather (Mena Suvari). En dan maar te zwijgen over Finch die niet alleen het slachtoffer wordt van Stifler’s (Sean William Scott) bijzondere humor, maar ook verliefd wordt op de vrouw die hij nooit kan krijgen. Of toch wel?

Je kunt de komedie afdoen als een film vol met onderbroekenlol, maar dat doet niets af aan het kijkplezier. Het is een film die ik in 1999 voor het eerst heb gezien en ik denk dat er tot heb heden weinig jaren voorbij zijn gegaan waarin ik deze niet heb gezien. Telkens weer lig ik in een deuk van het lachen. Natuurlijk is er ook ruimte voor een beetje romantiek. Hoewel de jongens hun missie om eens flink van bil te gaan willen voltooien, gaat American Pie ook over hun ontdekkingsreis naar ware vriendschap en liefde en dat zij op een belangrijk kruispunt van het leven staan. Daarom is deze film ook als warme appeltaart. Lekker, mierzoet en vol met stevige stukjes.

5 gedachten over “American Pie (1999) recensie