American Made (2017) recensie

American MadeEen uitnodiging voor een speciale screening van een nieuwe film sla ik niet zo snel af. Toen ik vorige week de e-mail kreeg met de uitnodiging voor een van de eerste voorstellingen van American Made, werd ik direct enthousiast. Want een film die door Doug Liman geregisseerd is, gebaseerd is op een waargebeurd verhaal en waarin Tom Cruise de hoofdrol speelt, zijn toch redenen genoeg om naar Pathé ArenA te rijden. Hoge verwachtingen dus die dan ook volledig zijn waargemaakt.

Als je het verhaal over TWA-piloot Barry Seal niet kent is dat geen probleem, want in de film wordt het prima uitgelegd wie hij was en wat hij allemaal op zijn kerfstok had. De onschuldige piloot werkte niet alleen voor de Amerikaanse overheid en informant, maar ook als drugs- en wapensmokkelaar voor het Medellín kartel. Terwijl het geld binnenstroomt en er geen wolkje aan de lucht is, belandt Barry in hevige turbulentie als hij door zowel de DEA als de FBI onder druk wordt gezet en een van de gevaarlijkste missies uit zijn leven moet volbrengen.

American Made is een op waarheid gebaseerde thriller waarin spannende momenten gepaard gaan met enorm veel humor en actie. Tom Cruise is helemaal in zijn element als de ietwat onnozele doch doortrapte vliegenier die met een grijns van oor tot oor en met mooie verhalen zich probleemloos uit iedere benaderde situatie kletst. Mooie bijrollen zijn er voor Domhnall Gleeson als CIA-agent Schafer, Sarah Wright als Barry’s vrouw Lucy en Alejandro Edda als Jorge Ochoa.

Doug Liman weet wel hoe hij een vermakelijke film moet maken. Mr. & Mrs. Smith is leuk, The Bourne Identity ontzettend goed en ook Edge of Tomorrow bleek een aangename verrassing te zijn. American Made is dat eveneens. Dat het verhaal een aantal gaten bevat en wellicht geromantiseerd is mag de pret niet drukken, want de bijna twee uur durende film verveelt geen seconde. Dat is niet alleen te danken aan het zeer overtuigende acteerwerk, maar ook aan het vlotte tempo waarin het verhaal wordt verteld. Een heerlijke verrassing dus en een van de toppers van dit jaar.

2 thoughts to “American Made (2017) recensie”

1. Ben er nog niet naar toegeweest, maar zo kijkend naar de score ben ik wel benieuwd, al moet ik toegeven dat ik na The Mummy wat voorzichtiger begin te worden over Tom Cruise films.