American Made (2017) recensie

American MadeEr zijn een groot aantal scripts die op de zogenaamde Black List belanden. Een lijst die volgens collega blogger Wilco wordt gebruikt om filmmakers te stimuleren om filmscripts die nog geen producthuis hebben gevonden te verfilmen. Ook in het geval van de misdaad/thriller American Made dat op het waargebeurde verhaal over de Amerikaanse TWA-piloot Barry Seal is gebaseerd. Van een plekje op de Black List naar een film die mijn verwachtingen oversteeg. Want American Made bleek een aangename verrassing te zijn.

Nu de film op een kwalitatief uitstekende Blu-ray Disc is verschenen, vond ik het een mooi moment om American Made opnieuw te kijken. Want ik was destijds na mijn bioscoopbezoekje laaiend enthousiast over de door Doug Liman geregisseerde film waarin Tom Cruise de rol van de ietwat arrogante piloot Barry Seal voor zijn rekening neemt. Barry werkte niet alleen voor de Amerikaanse overheid als informant, maar ook als drugs- en wapensmokkelaar voor het Medellín kartel. Er is geen wolkje aan de lucht voor de vliegenier die zich met sterke verhalen en een behoorlijke doos lef uit iedere uitzichtloze situatie weet te kletsen.

Maar als hij door zowel de CIA als de DEA onder drukt wordt gezet, moet Barry wellicht de gevaarlijkste missie uit zijn turbulente carrière zien te voltooien. In een vlotte film wordt dit bijzondere verhaal uitstekend verteld en enige voorkennis over wie Barry Seal was is dan ook niet nodig. De opbouw is goed en er is genoeg spanning aanwezig om de kijker aan de buis gekluisterd te laten zitten. Ondanks dat er maar weinig actiemomenten in de film aanwezig zijn. Dat is niet alleen te danken aan het uitstekende werk van regisseur Doug Liman die eerder verantwoordelijk was voor vermakelijke films zoals Mr. & Mrs. Smith, The Bourne Identity en Edge of Tomorrow.

Ook het acteerwerk is sterk. Tom Cruise is helemaal in zijn nopjes als de inhalige Barry Seal die voor zijn eigen gevoel onoverwinnelijk is, maar al snel met de neus op de feiten wordt gedrukt. Het spel van Cruise is uitstekend terwijl er ook mooie bijrollen zijn voor Domhnall Gleeson als CIA-agent Schafer, Sarah Wright als Barry’s vrouw Lucy en Alejandro Edda als Jorge Ochoa. Ook na de tweede keer blijf ik enthousiast over American Made die nog altijd tot één van de toppers uit het vorige jaar behoort en vanaf nu verkrijgbaar is op een kwalitatief uitstekende en goedgevulde Blu-ray Disc.

Met dank aan Universal Pictures en Triple P Entertainment voor het Blu-ray recensie-exemplaar.