American Horror Story: Roanoke (2016) recensie

American Horror Story: RoanokeTot nu toe hebben de trouwe kijkers van American Horror Story in het Murder House geleefd, zijn ze uit het Asylum ontsnapt, hebben ze de Coven beschermd, de Freak Show bijgewoond en ingecheckt in het Hotel. Voor het zesde seizoen van de door Brad Falchuck en Ryan Murphy bedachte televisieserie gooien de makers het over een andere boeg. Het is dan ook niet zo raar dat American Horror Story: Roanoke, dat in de stijl van een documentaire is opgenomen, in het begin een beetje vreemd aanvoelt.

In de eerste afleveringen maakt het publiek kennis met het stel Shelby (Lily Rabe) en Matt Miller (André Holland) die aan de documentairemakers vertellen hoe vreselijk het was om in een afgelegen landhuis in North Carolina te wonen. Terwijl zij hun verhaal vertellen zien we hoe de angstaanjagende momenten die zij hebben meegemaakt worden nagespeeld in gereconstrueerde beelden waarin Sarah Paulson en Cuba Gooding Jr. de rollen spelen van Shelby en Matt. Vooral in de eerste afleveringen is de spanning ver te zoeken en men neemt de tijd om de kijker te laten wennen aan de nieuwe opzet.

Toch komt de serie in een stroomversnelling als ik een paar afleveringen verder ben. Het eerste bloedvergieten is een feit als een mysterieus personage genaamd The Butcher (Kathy Bathes) ten tonele verschijnt. De spannende en bloederige momenten stapelen zich op evenals de vreemde gebeurtenissen die zich in het huis en in het nabijgelegen bos afspelen. Ondanks dat de kenmerkende intro van American Horror Story nog steeds een gemis is, mag ik als fan niet klagen over het verloop van het zesde seizoen dat ook een interessante wending bevat.

Uiteraard zal ik hier niets over vertellen, want ik vind dat je dat zelf moet ervaren. Ik kan wel vertellen dat American Horror Story: Roanoke niet teleurstelt. Naast de spannende en huiveringwekkende momenten is het acteerwerk ijzersterk te noemen. Bekende gezichten zoals Sarah Paulson, Kathy Bates, Evan Peters, Lily Rabe en Angela Bassett keren terug in de spraakmakende televisieserie terwijl ook nieuwkomers Cuba Gooding Jr., Adina Porter en André Holland zich thuis lijken te voelen in dit angstaanjagende universum.

American Horror Story: Roanoke is sinds kort verkrijgbaar in een 3-disc DVD box die qua beeld- en geluidskwaliteit niets tekortschiet, maar op het gebied van presentatie wel iets te wensen overlaat. Men heeft afscheid genomen van de slim cases en de stijlvolle kartonnen slipcase en de 3 schijfjes zijn in een simpele keep case verzamelt. Het staat niet echt netjes in de kast om eerlijk te zijn. Desalniettemin gaat het natuurlijk om de inhoud en het bonusmateriaal dat bestaat uit een Q&A met de cast en verschillende promo’s. En daar heb ik verder niets op aan te merken.

Met dank aan 20th Century Fox voor het DVD recensie-exemplaar.

3.5