American Horror Story: Hotel

American Horror Story: Hotel (2015) recensie

Voor het vijfde seizoen van de lugubere en zeer vermakelijke televisieserie American Horror Story werd zangeres Lady Gaga gestrikt om een hoofdrol te spelen en dat nieuws werd destijds ook groots aangekondigd. Ik was al nieuwsgierig naar het nieuwe seizoen, dat de subtitel Hotel draagt, maar na dit nieuws werd ik nog nieuwsgieriger. Nee hoor, ik ben geen fan van haar muziek, maar ik was wel enorm nieuwsgierig naar haar prestaties als actrice. En dan vooral in de spraakmakende serie die door Ryan Murphy en Brad Falchuk werd bedacht. Nu de 12 afleveringen zijn uitgezonden kan ik de balans opmaken en ik ben zeker niet teleurgesteld in American Horror Story: Hotel en de aanwezigheid van Lady Gaga. Ik vind het nieuwe deel zelfs een stuk beter dan de voorgaande delen Freak Show en Coven!

Lady Gaga speelt de rol van de Hertogin, een bewoonster van het Hotel Cortez in Los Angeles waar nietsvermoedende en tijdelijke bewoners geconfronteerd worden met vreemde gebeurtenissen en eigenaardige figuren die permanent in het ietwat naargeestige hotel verblijven. Receptiemedewerkers Iris (Kathy Bates) en Liz Taylor (Denis O’Hare), de vrijpostige Sally (Sarah Paulson) en de deftige gentleman James Patrick March (Evan Peters), zijn slechts enkele vaste bewoners die de onschuldige gasten tot waanzin drijven. Toch heeft het hotel een onbeschrijfelijke aantrekkingskracht waardoor de gasten niet massaal de kamersleutels inleveren om elders onderdak te vinden.

Ook politierechercheur John Lowe (Wes Bentley) raakt geobsedeerd door het bijzondere hotel dat volgens hem het ultieme kwaad huisvest. En hij doet er dan ook alles aan om de waarheid te onthullen. Maar zijn zoektocht is niet zonder gevaren, want de bewoners zijn inderdaad betrokken bij de mysterieuze gebeurtenissen in het hotel en de plotselinge verdwijningen van een aantal gasten. En nu John de daders in het vizier heeft kan hij zomaar het volgende slachtoffer worden. Want het staat als een paal boven water dat de bewoners onder leiding van de Hertogin er alles aan doen om de geheimen van het hotel te bewaren.

American Horror Story: Hotel is een stuk pittiger dan Freak Show en Coven en net zo mysterieus als Murder House dat in 2011 verscheen. Ik vind het een heerlijk deel waarin het bloed rijkelijke vloeit, bijzondere personages te zien zijn en een aantal karakters op gruwelijke wijze om zeep worden geholpen. De horrorliefhebbers worden dan ook weer op hun wenken bedient. Mede te danken aan de prachtige make-up effecten en de overtuigende acteerprestaties. Lady Gaga speelt vol overtuiging haar rol als de meedogenloze Hertogin terwijl Denis O’Hare, een van de vaste namen die in ieder seizoen terugkeert, de rol van de travestiet Liz Taylor fenomenaal invult. Ook Evan Peters, die na de hoofdrol in Freak Show weer iets meer naar de achtergrond is verdwenen, speelt de rol van de charmante doch maniakale James Patrick March uitstekend.

Wes Bentley mocht in Freak Show al even snuffelen aan de wereld die Murphy en Falchuk hebben gecreëerd, maar in Hotel is The Hunger Games-acteur in alle afleveringen aanwezig. Hij speelt de rol van de getormenteerde politierechercheur John Lowe prima terwijl Chloë Sevigny de rol van zijn vrouw Alex goed speelt. Sevigny was al eerder te zien in Asylum evenals Lily Rabe, die in Hotel de rol van de geest van seriemoordenares Aileen Wuornos uitstekend invult. Zo keren nog meer bekende gezichten terug, zoals Angela Bassett en Finn Wittrock. Beide waren te zien in Freak Show en zij spelen opnieuw voortreffelijk. Vooral Wittrock is een aanwinst voor de serie. Na zijn geweldige vertolking van de maniakale moordenaar Dandy speelt hij in Hotel op zeer overtuigende wijze de rol van de Hertogin’s toy boy Tristan. Hopelijk keert hij ook terug in het zesde seizoen van de populaire horrorshow.

Dat zesde seizoen gaat er komen! Maar het duurt nog even. In september van dit jaar worden de eerste afleveringen in de Verenigde Staten uitgezonden. Verder is er nog weinig bekend van het nieuwe deel hoewel het inmiddels officieel is dat Angela Bassett terugkeert. Of vaste namen, zoals Evan Peters, Denis O’Hare en Jessica Lange weer terugkeren, is nog onbekend. In ieder geval ontbrak laatstgenoemde in Hotel en ik heb haar in alle eerlijkheid niet gemist. Ondanks dat ze haar rollen in de vier eerder verschenen seizoenen prima heeft gespeeld. Ik kijk in ieder geval nu al uit naar het einde van het jaar, want als seizoen 6 in de buurt komt van het vermakelijke (en verslavende) American Horror Story: Hotel, is dit deel meer dan welkom!

Een gedachte over “American Horror Story: Hotel (2015) recensie

1. Wow, 5 sterren! Ben blij dat jij er wel van hebt kunnen genieten. Dit is mijn minst favoriete seizoen tot nu toe. Het hele ‘vampier’ gedeelte sprak me niet aan, al deed Lady Gaga het beter dan ik had verwacht.