American Horror Story: Freak Show

American Horror Story: Freak Show (2014) recensie

Ik ben inmiddels wel een fan van de macabere televisieserie American Horror Story ondanks dat ik een beetje moeite had met het tweede seizoen. Ik vond Asylum iets te heftig ondanks dat ik wel wat gewend ben. Het duurde dan ook even voordat ik met Coven, het derde deel van de serie, kon beginnen. Maar deze stelde zeker niet teleur en dat gaf mij frisse moed om ook zo snel mogelijk met American Horror Story: Freak Show te beginnen. Een hoop bekende gezichten keren terug, zoals Sarah Paulson, Evan Peters, Jessica Lange en Kathy Bates. Maar ook dit vierde deel staat volledig los van de voorgaande seizoenen en daarom spelen deze hoofdrolspelers compleet andere rollen dan die we eerder hebben gezien. En natuurlijk is er ook genoeg ruimte om nieuwe personages te introduceren.

Maar de grote vraag is natuurlijk of Freak Show het succes van de serie kan voortzetten, want over het derde deel liepen de meningen van de fans en de critici nogal uiteen. Ik heb in ieder geval weer genoten van de dertien afleveringen waarin het verhaal zich grotendeels afspeelt rondom een circusgemeenschap. Of beter gezegd een rariteitenkabinet dat onder leiding van Elsa Mars (Jessica Lange) vecht voor acceptatie van de lokale gemeenschap en bovenal probeert om een eerlijke dollar te verdienen met een buitengewone show. Maar door een aantal mysterieuze moorden blijft het publiek op afstand. Want de “freaks”, zoals de artiesten door de bekrompen inwoners van het plaatsje worden genoemd, zullen daar wel iets mee te maken hebben.

En dan is er ook nog veel haat en afgunst te bespeuren binnen de tenten van de circusgemeenschap waar vooral nieuwkomers Dell (Michael Chiklis) en zijn vrouw Desiree (Angela Bassett) te maken krijgen met de afstandelijke houding van de Siamese tweeling Dot en Bette (Sarah Paulson), de behaarde vrouw Ethel (Kathy Bates) en Paul (Mat Fraser). Maar de geheimzinnige gebeurtenissen in en rondom de Freak Show zijn niet allen te wijten aan de nieuwkomers als ook de inhalige zakenman Stanley (Denis O’Hare), zijn assistente Maggie (Emma Roberts) en rijkeluiszoontje Dandy (Finn Wittrock) geen zuivere koffie blijken te zijn en zich zonder een goede reden in en rondom het kamp begeven. En ook de mysterieuze clown Twisty (John Carroll Lynch), die zich in de nabijgelegen bossen begeeft, en de plotselinge verschijning van de eigenaardige goochelaar Chester (Neil Patrick Harris) zorgen voor veel onrust binnen de groep.

Evenals in het derde deel ligt de focus in American Horror Story: Freak Show meer op het verhaal dat ook goed in elkaar steekt. De verschillende verhaallijnen zijn interessant en op een of andere manier met elkaar verbonden. In de slotfase van de show vallen de puzzelstukjes op hun plaats en op dat moment is er ook iets meer ruimte om de kijker te trakteren op grafische beelden vol met bloed en gore. Desalniettemin is dit seizoen evenals zijn voorganger iets milder dan het pittige American Horror Story: Asylum en de choquerende beelden zijn dan ook in mindere maten aanwezig. Desalniettemin zijn de special en make-up effecten verbluffend te noemen. Verschillende hoofdrolspelers werden met behulp van die effecten omgetoverd tot artiesten van het rariteitenkabinet terwijl de onsmakelijke scènes waarin de personages op een gruwelijke wijze om het leven komen of een ledemaat verliezen, zeer overtuigend te noemen zijn.

Maar ook het acteerwerk is dik op orde. De terugkerende hoofdrolspelers, zoals Jessica Lange en Evan Peters, spelen hun rollen opnieuw zeer overtuigend terwijl ook nieuwkomers, zoals Finn Wittrock en John Carroll Lynch, memorabele personages neerzetten. Het karakter dat Lynch vertolkt, de krankzinnige en moordlustige clown Twisty, is huiveringwekkend te noemen. Al moet ik eerlijkheidshalve toegeven dat ik ook geen liefhebber van clowns ben. En Wittrock is vanaf het eerste moment al mijn persoonlijke favoriet. Hij speelt de rol van Dandy, een gladjanus in nette kleding en een goedgevulde bankrekening met een sinistere meanstreak. Een echte wolf in schaapskleren die al vroeg in het seizoen zijn ware aard onthult. En als Dandy op dreef is gaat het er niet bepaald zachtzinnig aan toe. Bereid je dus goed voor als je aan American Horror Story: Freak Show begint.

5 gedachten over “American Horror Story: Freak Show (2014) recensie

1. Ik vond Wittrock echt geweldig in Freak Show. Het seizoen zelf sprak me niet erg aan. Ben nog steeds verbaasd dat je juist Asylum niet zo kon waarderen, dat is nog steeds mijn favoriete seizoen. 🙂

1. 1 tot en met 5 😉 Nee, heel verslavend! Echt een serie waar ik moeilijk mee kan stoppen. Alleen bij seizoen 2 heb ik even een pauze ingelast, omdat ik het allemaal net iets te vond.