American Horror Story: Cult (2017) recensie

American Horror Story: CultAls groot fan van American Horror Story keek ik een aantal maanden geleden reikhalzend uit naar het zevende seizoen van de populaire televisieserie. Ondanks dat ik het laatste deel American Horry Story: Roanoke een van de mindere delen vind. Het zesde seizoen werd in de stijl van een documentaire gemaakt en de kenmerkende intro – die ik ontzettend gaaf vind – ontbreekt. Dat waren voor mij toch wel de minpunten en ik hoopte dan ook op herstel. Na het zien van de eerste aflevering van American Horror Story: Cult werd alle twijfel die ik had weggenomen.

Evan Peters had in de vorige delen weinig te doen, maar in het zevende seizoen is hij weer prominent aanwezig. En hoe! Hij speelt de rol van de krankzinnige Kai fenomenaal. Kai is een voorstander van Donald Trump. Op het moment dat Trump gekozen wordt tot de President van de Verenigde Staten, raakt Kai eveneens geïnspireerd om de politiek in te gaan. Maar naast het voeren van campagnes en zijn beloftes aan de bevolking om Amerika weer veilig te maken, is Kai op de achtergrond druk bezig met het creëren van een sekte. Met als doel om dood en verderf te zaaien.

Het gaat er dan ook hard aan toe in American Horror Story: Cult. Choquerende en bloederige beelden worden dan ook niet geschuwd terwijl het acteerwerk enorm sterk is. Niet alleen Peters heeft weer overduidelijk plezier in het spelen van zijn rol, maar ook Sarah Paulson, Billie Lourd en Cheyenne Jackson spelen de rollen van de angstige Ally, Kai’s zusje Winter en psychiater Rudy Vincent erg goed. Het valt wel op dat regulars zoals Kathy Bates, Angela Bassett en Lily Rabe deze keer niet van de partij zijn.

Maar dat mag de pret zeker niet drukken. Een minpunt is het niet, want met American Horror Story: Cult keert men terug naar de herkenbare stijl en het smaakt zeker naar meer. Ondanks dat het politieke geneuzel in het zevende seizoen soms voor saaie momenten zorgt, maar zeker in de tweede seizoenshelft stapt men hier grotendeels van af en draait de serie alleen nog om de snode en maniakale plannen van Kai en zijn sekte. Een fan ben ik nog steeds hoewel ik hoop dat de makers met het achtste en negende seizoen echt gaan knallen zoals ze dat ook met Asylum en Freak Show deden. Met Cult is er in ieder geval een stap in de goede richting gezet.