American Horror Story: Apocalypse (2018) recensie

AHS ApocalypseAmerican Horror Story: Apocalypse is alweer het achtste seizoen van de populaire televisieserie die door Brad Falchuk en Ryan Murphy is bedacht. Na het ietwat mindere American Horror Story: Roanoke en het vermakelijke American Horror Story: Cult, gaat het in American Horror Story: Apocalypse er weer ruig aan toe. De titel verklapt het namelijk al een beetje, want seizoen 8 draait om het einde van de wereld. Door de komst van de antichrist die met een nucleaire oorlog de lei wil schoonvegen.

Rustige opbouw
In de eerste aflevering zien we hoe een aantal lotgenoten zich naar een ondergronds complex haasten waar de strikte Miss Venable (Sarah Paulson) de scepter zwaait. Het gezelschap bestaande uit de omhooggevallen celebrity Coco (Leslie Grossman), de flamboyante kapper Mr. Gallant (Evan Peters) en zijn grootmoeder Evie (Joan Collins) proberen er het beste van te maken, maar het is afzien in de duistere bunker. Hoewel er weinig gebeurt op het vlak van bloedvergieten is het wel een interessant verhaal. Dat in de opvolgende afleveringen meer vorm krijgt.

Bloedvergieten
In de afleveringen die volgen gaat er ook iets ruiger aan toe. Zeker wanneer de krankzinnige Michael Langdon (Cody Fern) ten tonele verschijnt. Volgens de één de leider van het collectief en de redder van de mensheid, maar volgens de ander de antichrist en aanstichter van het einde van de wereld. Het staat buiten kijf dat Fern als nieuwkomer in de AHS franchise zijn rol vol overtuiging invult en wellicht een vaste waarde kan worden in de nog twee aangekondigde seizoenen. Maar halverwege het seizoen wint AHS: Apocalypse echt aan kracht als de cross-overs met de eerdere delen plaatsvinden.

Aan elkaar vastgeknoopt
Als blijkt dat Langdon het kwaad dat gestopt moet worden is verschijnen de heksen uit American Horror Story: Coven. Die de confrontatie aangaan met Michael en het tij proberen te keren. Het betekent niet alleen de terugkeer van Sarah Poulsen als het opperwezen Cordelia, maar ook Emma Roberts en Frances Conroy keren terug. Vanaf dat moment worden de touwtjes aan elkaar vastgeknoopt en keert men terug naar het verleden. Waarin uit de doeken wordt gedaan waar Michael vandaan komt, maar ook zijn ware identiteit wordt onthuld. Zo keert men terug naar Murder House uit het eerste seizoen waar zowel Ben Harmon (Dylan McDermott) als Constance (Jessica Lange) uitwijken over Michael’s ware aard, maar de makers maken ook een uitstapje naar het gedoemde Hotel Cortez uit het vijfde seizoen.

Finale
Wanneer de puzzelstukjes op hun plaats vallen breekt alweer de laatste aflevering aan van het achtste seizoen dat uit slechts 10 afleveringen van circa 45 minuten bestaat. De confrontatie met Michael is aanstaande en de heksen hebben wellicht de macht in handen om hem niet alleen tot een halt toe te roepen, maar ook om de plaatsgevonden apocalypse terug te draaien. Maar de makers van American Horror Story sluiten passend af. Met een seizoen dat weer terugkeert naar de oude succesvolle formule. Ik heb er dan ook weer van genoten en ik ben nog steeds een fan. Die reikhalzend uitkijkt naar het negende seizoen AHS: 1984 waarin men terugkeert naar de sfeervolle jaren ’80.

American Horror Story: Apocalypse is nu verkrijgbaar op een kwalitatief goede DVD. Met dank aan 20th Century Fox en Lewis PR voor het DVD recensie-exemplaar.

• Serie
4.5