American Beauty

American Beauty (1999) recensie

American Beauty is een film die je aan het denken zet, want iedereen heeft een moment in zijn of haar leven dat het huwelijk of de relatie niet lekker loopt, het contact met puberende kinderen moeizaam verloopt en dat men zijn of haar buik vol heeft van het werk. En bovenal heeft iedereen een moment in zijn leven waarin hij of zij denkt dat het gras bij de buren altijd groener is. Voor het hoofdpersonage Lester Burnham (Kevin Spacey) valt dit alles op één moment samen als hij Angela – het beste vriendinnetje van zijn adolescente dochter – leert kennen.

Kevin Spacey is dé aangewezen persoon om in de huid te kruipen van de ongelukkige Lester Burnham die zijn baan dreigt kwijt te raken en zijn buik vol heeft van zijn overspelige vrouw. Hij wordt tot over zijn oren verliefd op Angela (Mena Suvari), maar het gigantische leeftijdsverschil is niet het enige obstakel dat Lester’s geluk in de weg staat. Hij besluit om te stoppen met werken en zijn baas te chanteren terwijl hij begint met een fanatieke workout en een ingenieus plan bedenkt om zijn vrouw Carolyn (Annette Bening) een lesje te leren.

De door Sam Mendes geregisseerde film gaat niet alleen over Lester’s midlife crisis en zijn kinderachtige crush op de minderjarige scholiere, maar ook over Lester’s dochter en haar strijd tegen de pubertijd, haar gevoelens voor de ietwat vreemde buurjongen Ricky (Wes Bentley) en diens vader die als fanatieke homofoob toch een andere kijk op het leven heeft. En ook Lester’s vrouw Carolyn speelt een hoofdrol in het verhaal als zij besluit om vreemd te gaan. Zo lopen er verschillende verhaallijnen langs elkaar heen tot het moment waarop deze samensmelten in een treurig doch indrukwekkend slot.

Door het overtuigende acteerwerk en het puike camerawerk is American Beauty niet alleen enorm intrigerend, maar ook aangrijpend te noemen. Ondanks dat er veel gebeurd wordt de film nooit te verwarrend en zijn de verschillende verhaallijnen prima te volgen. Je leeft ook continu met de uiteenlopende personages mee en zoals gezegd kan de film jou aan het denken zetten. Want hebben we allemaal niet een moment in ons leven waarop we denken (of misschien zelfs besluiten) dat het roer om moet? Zeker als we het idee hebben dat het gras bij de buren altijd groener is. Derhalve is American Beauty een pareltje en een must-see voor eenieder die zwaarmoedige en satirische dramafilms kan waarderen.