Ambulance (2022) review

Dat Michael Bay bombastische actiefilms kan regisseren heeft hij al meerdere keren bewezen. Denk aan jaren ‘90 klassiekers, zoals Bad Boys en The Rock. En meer recentere films, zoals Transformers. Dat wil niet zeggen dat de filmmaker de plank ook wel eens heeft misgeslagen en tegenwoordig is het dan ook altijd afwachten of een nieuwe film van de regisseur een goed spektakel is of zo snel mogelijk vergeten mag worden. Ambulance is gelukkig een film die van het begin tot het einde vermaakt. Ondanks dat het geen foutloze film is.

Het verhaal draait om de broers Danny en Will Sharp. Will probeert de eindjes aan elkaar vast te knopen en daarom klopt hij aan bij zijn broer. Die flink wat centen heeft, maar zijn vermogen niet op een eerlijke manier heeft verdiend. Hij is namelijk een bankovervaller die al een poosje geen klus meer heeft geklaard, maar nu Will zijn hulp nodig heeft ziet hij zijn kans schoon om een grote kraak te zetten. Will is namelijk de ontbrekende sleutel om de allerlaatste overval tot een goed einde te brengen.

Tegen beter weten in stemt Will in met het plan, maar op de bewuste dag loopt alles in de soep. Met als resultaat dat de broers op de vlucht slaan met een gekaapte ambulance. Terwijl ambulancebroeder Cam een zwaargewonde patiënt probeert te helpen scheuren Danny en Will door de straten van de stad. Terwijl ze op de hielen worden gezeten door de politie. Met gevaar voor eigen leven en dat van anderen halen ze de meest  bizarre stunts uit. In de hoop dat ze kunnen vluchten en met het enorme geldbedrag er vandoor kunnen gaan.

Het tempo in Ambulance ligt vrij hoog en zonder een uitgebreide introductie zien we hoe de broertjes de handen ineen slaan om de allerlaatste kraak te zetten. Ambulance zit vol met bombastische actiescènes die grotendeels voortkomen uit het feit dat de ambulance scheurend, stuiterend en vliegend door de straten van de stad dendert terwijl er van alles misgaat en de ene na de andere uitdaging voor de nodige problemen zorgt. Jake Gyllenhaal is helemaal in zijn nopjes als de ietwat krankzinnige bankovervaller Danny terwijl Yayha Abdul-Mateen II op solide wijze de rol van zijn broer Will speelt. Desalniettemin is het acteerwerk niet echt belangrijk, want het gaat immers om het spektakel en de zenuwslopende momenten. Die dan ook dik op orde zijn.

• Hoe goed is het verhaal?
  • Hoe goed is het acteerwerk?
  • Hoe vermakelijk is de film?