Always Shine (2016) recensie

Always ShineAls liefhebber van psychologische thrillers leek mij de samenvatting van de door Sophia Takal geregisseerde film Always Shine wel interessant. Ik ben gek op puzzelen en vooral op films die lastig te doorgronden zijn. Desalniettemin raak ik snel de interesse kwijt als er aan het verhaal geen touw vast te knopen is. En dat was helaas het geval toen ik naar deze thriller keek. Een zeer warrige productie die niet aan mijn verwachtingen voldeed.

Het verhaal gaat over de twee vriendinnen Anna (Mackenzie Davis) en Beth (Caitlin FitzGerald). Twee actrices die hun moeizame relatie willen herstellen door samen een weekendje weg te gaan. Een erg logische keuze als je elkaar eigenlijk niets meer te vertellen hebt. Daarnaast is Beth stikjaloers op de carrière van de onschuldig lijkende Anna. Ondanks dat zij in de laatste jaren veelal in B-films heeft gespeeld en voor haar rollen regelmatig uit de kleren moest.

Tijdens het weekendje weg gaat het dan ook goed mis. Beth zoekt overal wat achter terwijl Anna gek wordt van het vreemde gedrag van haar vroegere hartsvriendin. Echter komt het nooit bij de dames tot een besluit om het uitje vroegtijdig af te blazen. En het is en blijft ook een compleet raadsel waarom dat zo is. Maar het zijn vooral de laatste veertig minuten die zeer verwarrend zijn en het verhaal zwabbert dan ook alle kanten op. De grote vraag is dan ook hoe Always Shine het beste omschreven kan worden.

De film bevat elementen van een psychologische thriller en een horrorfilm, maar Sophia Takal heeft de grootste moeite om een duidelijke richting te kiezen. Met als resultaat een vreemde film die eigenlijk nergens op slaat. Jammer, want voor mijn gevoel was er veel meer mogelijk geweest met dit verhaal. Always Shine is vanaf nu verkrijgbaar op een kwalitatief goede DVD die helaas geen bonusmateriaal bevat.

Score: 5,0

Met dank aan Sony Pictures Home Entertainment en Weber Shandwick voor het DVD recensie-exemplaar.

2 thoughts to “Always Shine (2016) recensie”

1. Plot sprak mij ook erg aan in eerste instantie, maar inmiddels heb ik ook al (te) veel negatieve reacties gelezen. Als een plot warrig, raadselachtig of rommelig is probeer ik er wel altijd achter te komen of dat niet precies de bedoeling is van een filmmaker (om de kijker te laten zoeken en puzzelen), of dat t écht een grote rommel is plottechnisch. Hier vrees ik dat laatste wel.