Altered Carbon (2018) recensie

Altered CarbonWat als het toch mogelijk zou zijn om van lichaam te wisselen. Wellicht dromen we er allemaal weleens over om in de huid te kruipen van een ander, maar tot op heden blijft het bij fictie. In de Netflix Original Altered Carbon is het inmiddels realiteit. Bedenker Laeta Kalogridis heeft een wereld gecreëerd waarin rijke mensen het geld en de macht hebben om hun geest over te zetten naar een ander lichaam terwijl de minderbedeelden te maken krijgen met uitbuiting en machtsmisbruik door deze miljonairs. Een wereld waarin de mensheid wellicht nog niet eerder zo verdeeld was.

Het verhaal draait om soldaat Takeshi Kovacs (Joel Kinnaman) die door multimiljardair Laurens Bancroft (James Purefoy) wordt ingehuurd om zijn moord te onderzoeken. Iemand heeft een dappere poging ondernomen om de ondernemer de ware dood te geven, maar door middel van zijn backups kon Bancroft eenvoudig terugkeren in een ander lichaam. Ondanks dat is hij een aantal uren van zijn leven kwijt en is hij niet in staat om de identiteit van zijn moordenaar te onthullen. Kovacs duikt in een wereld vol met duistere karakters en verraad om deze moordenaar te vinden en hij doet daarbij een aantal lugubere ontdekkingen. Ook over zijn eigen verleden.

RoboCop-acteur Joel Kinnaman speelt de rol van de Envoy-soldaat Kovacs uitstekend, maar ook de ondersteunende castleden verdienen een compliment voor het goede acteerwerk. Zoals Martha Higareda die de rol van politieagente Ortega prima invult en Kovacs in zijn zoektocht bijstaat. Maar ook kleurrijke personages zoals Laurens Bancroft, zijn mysterieuze vrouw Miriam en hoteleigenaar Poe worden prima neergezet door Resident Evil-acteur James Purefoy, Kristin Lehman en Chris Conner. Daarnaast zijn het de mooie en overtuigende special effects die voor veel kijkplezier zorgen.

Altered Carbon is dan ook een vermakelijke mengelmoes van actie en Science Fiction die halverwege het seizoen wel iets van zijn kracht verliest. Het verhaal kabbelt soms voort en de spanning is op sommige momenten dan ook ver te zoeken. En met een speelduur van ruim 50 minuten per aflevering, is het soms een uitdaging om de volledige aandacht erbij te houden. Desalniettemin is de Netflix Original zeker de moeite waard als je een fan bent van Science Fiction en films zoals Blade Runner en Total Recall. Want ook Altered Carbon banjert in dit straatje rond.

4