Alpha (2018) recensie

AlphaOnlangs verscheen de mooie dramafilm Alpha op een kwalitatief uitstekende Blu-ray Disc. Ik keek enorm uit naar de home entertainment release, omdat ik de film van regisseur Albert Hughes in de bioscoop heb gemist. Nieuwsgierig was ik zeker, want de trailer zag er al geweldig uit! Achteraf gezien heb ik er ook wel spijt van dat ik Alpha niet op het grote scherm heb gezien, want de adembenemende beelden van de landschappen waarin de film zich afspeelt zijn evenals de CGI animaties verbluffend te noemen.

Keda (Kodi Smit-McPhee) is de zoon van het stamhoofd die van zijn vader leert hoe hij een jager wordt. In het woeste landschap waar wilde dieren zoals tijgers, mammoeten en wolven leven moet hij leren te overleven. Wanneer de jacht op een groep wilde dieren rampzalig afloopt, wordt Keda door zijn vader en stam voor dood achtergelaten. Hij staat er in zijn eentje voor terwijl hij de wijze lessen van zijn vader ter harte neemt en deze in de praktijk toepast. In de hoop dat hij veilig huiswaarts kan keren.

Onmogelijke vriendschap
Alpha is meer dan een avonturenfilm, want de jonge Keda moet een onmogelijke vriendschap sluiten als hij het doelwit wordt van een groep hongerige wolven. Hij besluit om voor één van de wolven te zorgen nadat zij na de confrontatie zwaargewond achterblijft. Er ontstaat een vriendschap tussen mens en dier en zij staat Keda bij in zijn zware tocht naar huis toe. Samen trotseren ze de gevaren en de benarde condities van het woeste landschap dat met behulp van verbluffende CGI animaties op het scherm getoverd zijn.

Adembenemend
Deze beelden zijn dan ook adembenemend te noemen waar het soms wel jammer is dat de dieren overduidelijk met behulp van de computer in het beeld zijn geplakt. Dat neemt niet weg dat het voor een productie van dit formaat nog steeds van een ongekend hoog niveau is en dat de filmmaker er tevens voor koos om een aantal scènes met echte dieren te filmen. De efforts leveren het gewenste resultaat op terwijl Alpha tevens een prachtig verhaal vertelt. Mede te danken aan de overtuigende acteerprestaties van de jonge hoofdrolspeler.

Met dank aan Sony Pictures Home Entertainment en Weber Shandwick voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

3.5
4.33 (3 votes)