Allied (2016) recensie

AlliedOp de cover van Allied zien we Brad Pitt en Marion Cotillard die in galakleding en bewapend met een automatisch wapen weglopen van een exploderende wagen. Maar als je een spectaculaire thriller verwacht kom je na afloop van een koude kermis thuis. De 18de film van Back to the Future-regisseur Robert Zemeckis is namelijk niets meer of minder dan een romantisch en zelfs op een aantal momenten een ontroerend oorlogsdrama.

De film speelt zich af tijdens de Tweede Wereldoorlog en zowel Brad Pitt als Marion Cotillard spelen de rollen van twee strijdlustige verzetsstrijders die tijdens een operatie undercover gaan als man en vrouw. Al gauw springt de vonk over en worden ze verliefd. Als ze terugkeren naar Londen stappen ze in het huwelijksbootje, maar het geluk is van korte duur als de relatie onder de druk van de oorlog komt te staan.

Allied begint sterk met veel spanning en actie, maar de film schakelt al snel over in een romantisch en pakkend oorlogsdrama waarin zowel de Inglourious Basterds-ster als de Inception-actrice uitstekend acteren. Er is chemie aanwezig en je leeft echt met de personages mee. Ondanks dat ik soms het gevoel heb dat Brad Pitt op de automatische piloot zijn rol speelt, maar de keerzijde is dat dit prima kan in de rol van officier Max Vatan. Daarnaast eisen de authentieke kostuums, de voertuigen uit de jaren ’40 en de indrukwekkende decors de positieve aandacht op.

Maar het is ook wel aan Zemeckis toe te vertrouwen dat hij kwaliteit levert. Ondanks dat Allied wellicht het probleem ervaart dat de kijker met de verkeerde verwachtingen aan het oorlogsdrama begint. Ik ben in ieder geval aangenaam verrast door deze aangrijpende film die vanaf heden op een kwalitatief uitstekende Blu-ray Disc verkrijgbaar is. Naast een uitstekende beeld- en geluidskwaliteit bevat deze versie ook interessante specials waarin men meer tekst en uitleg geeft over het creΓ«ren van de kostuums, de special effects, de muziek, de voertuigen en de personages.

Met dank aan Paramount Home Entertainment en Triple P Entertainment voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

2 thoughts to “Allied (2016) recensie”