All The Money In The World (2018) recensie

All-the-Money-in-the-World_ps_1_jpg_sd-lowOp waarheid gebaseerde verhalen zijn altijd interessant. Het leveren vaak onderhoudende en soms spannende films op. En je leert weer iets meer over de geschiedenis. Ondanks dat de films vaak geromantiseerd en gedramatiseerd zijn. Met All The Money In The World is dat niet anders. Een onderhoudende doch geteisterde film van regisseur Ridley Scott waarin de ontvoering van de kleinzoon van miljardair J.P. Getty centraal staat. Met glansrollen voor Michelle Williams, Mark Wahlberg en Christopher Plummer.

Laatstgenoemde verving na de afronding de ontslagen Kevin Spacey en dat zorgde voor een aantal problemen. Derhalve een geteisterde productie die niet alleen duurder werd, maar ook een kleine vertraging opliep. Plummer speelt de rol van de inhalige J.P. Getty briljant. Een onsympathieke man wiens onbeschrijfbare liefde voor geld een snelle oplossing in de weg staat als zijn kleinzoon Paul (Charlie Plummer) wordt ontvoerd. Hij weigert zijn voormalige schoondochter Gail (Michelle Williams) financieel te ondersteunen, wat voor haar het onmogelijk maakt om met de ontvoerders te onderhandelen.

Samen met Getty’s persoonlijke lijfwacht en onderhandelaar Fletcher Chase (Mark Wahlberg) doet Gail er alles aan om haar zoon te bevrijden. Ze neemt het op tegen het imperium van haar voormalige schoonvader die op ieder moment weigert om ook maar een stuiver uit te geven. Behalve als hij de kans krijgt om zijn unieke kunstcollectie uit te breiden. Vooral in deze fragmenten zien we hoe meedogenloos en krenterig J.P. Getty was. Fragmenten die harder aankomen dan zijn uitlatingen over het feit dat hij er werkelijk niets voor over heeft om zijn kleinzoon uit zijn benaderde situatie te bevrijden.

Met authentieke settings en decors creëert Ridley Scott een zeer overtuigende film die mede te danken aan het sterke acteerwerk ruim 2 uur amusement garandeert. Dat het tempo laag ligt is geen manco, want er is continu spanning aanwezig. De dialogen zijn sterk en interessant en het is dan ook meer dan voldoende om All The Money In The World te bestempelen als een goed drama. De film is sinds kort verkrijgbaar op een kwalitatief goede Blu-ray Disc die naast een uitstekende beeld- en geluidskwaliteit ook interessant bonusmateriaal bevat.

Met dank aan The Searchers en Triple P Entertainment voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

Bestel via bol.com en steun Filmliefhebber.com

2 thoughts to “All The Money In The World (2018) recensie”

1. Vond het een prima film waarbij je het eigenlijk niet merkte dat Spacey vervangen was (behalve dan die ene scène in Egypte, waarbij je duidelijk zag dat Plummer’s gezicht op een ander lichaam is geplakt)