Alive (2019) recensie

AliveJe moet er toch niet aan denken dat je wakker wordt in een verlaten sanatorium en gevangen wordt gehouden door een mysterieuze man. Die het blijkbaar een sport vindt om zijn slachtoffers te martelen. Het overkomt een man en een vrouw in de horrorfilm Alive. Een relatief onbekende titel die onlangs op DVD is verschenen. Met dank aan de Nederlandse distributeur Source 1 Media die inmiddels als specialist gezien mag worden in het uitbrengen van onbekende doch interessante producties.

Wanneer een vrouw (Camille Stopps) wakker wordt ontdekt zij dat ze vastgebonden is en in een verlaten sanatorium verblijft. Maar ze is niet alleen. Naast haar ligt een man (Thomas Cocquerel) die hetzelfde lot ondergaat terwijl een mysterieus figuur (Angus Macfadyen) ten tonele verschijnt. Gekleed in operatiekleding maakt hij direct zijn bedoelingen kenbaar. Hij onderwerpt de slachtoffers aan sadistische martelingen en zij zijn niet bij machte om hem te stoppen. Totdat de ontvoerder een cruciale fout maakt.

Simpel
Simpel is goed, maar te simpel weer niet. In alle eerlijkheid zweeft Alive er een beetje tussenin. De film is simpel doch effectief, maar ook ontzettend voorspelbaar. Er zijn pluspunten te noemen zoals het overtuigende acteerwerk en de make-up is treffend. Maar het verhaal heeft te weinig om het lijf. Filmmaker Rob Grant probeert het mysterieus te maken, maar hij geeft te weinig informatie om de kijker aan het denken te zetten. Zeker in de eerste 2 bedrijven is het dan ook vooral uitzitten en kijken hoe de slachtoffers een plan bedenken om aan hen lot te ontsnappen.

De twist
De kracht van Alive zit in het derde bedrijf of liever gezegd in de laatste 10 minuten. Als daar opeens een interessante wending is die de film direct een stuk interessanter maakt. Een plotwending die je niet snel ziet aankomen. Desalniettemin zorgt het voor een gevoel dat de film incompleet is, want juist na deze interessante wending komt de film abrupt aan zijn einde. Terwijl veel vragen onbeantwoord blijven. Dat is spijtig. Het concept is dan ook uitstekend, maar de uitwerking had beter gekund. Desalniettemin is Alive best een kijkbeurt waard.

Alive is nu verkrijgbaar op een kwalitatief goede DVD. Met dank aan Source 1 Media voor het DVD recensie-exemplaar.

2.5