Alita: Battle Angel (2019) recensie

Alita_-Battle-Angel_ps_1_jpg_sd-low_©-2019-Twentieth-Century-Fox-Film-Corporation-All-rights-reservedAlita: Battle Angel is een ambitieus en geplaagd project. Sinds 1995 had producent James Cameron al plannen om de Manga te verfilmen, maar het project werd meerdere keren op de lange baan geschoven door zijn interesse in het filmen van Titanic en naar zijn eigen zeggen ontoereikende techniek om de wereld van Alita: Battle Angel op het zilveren scherm te kunnen toveren. Maar dit jaar werd zijn visie dan eindelijk werkelijkheid en verscheen de futuristische actiefilm in de bioscoop. Verwezenlijkt in samenwerking met regisseur Robert Rodriguez en met behulp van een budget van meer dan 170 miljoen dollar.

Na een verwoestende wereldramp leven de mensen in een gigantische stad waar in de lucht de stad Zalem zweeft. Iedere bewoner die op de grond leeft droomt van een bestaan in Zalem, maar ingenieur dokter Dyson Ido (Christoph Waltz) haalt zijn voldoening uit het oplappen van cyborgs en mensen met mechanische protheses. Wanneer hij op de schroothoop de core vindt van cyborg Alita (Rosa Salazar) besluit hij om het tienermeisje een lichaam te geven. Hoewel Alita zich nog maar weinig kan herinneren van haar leven voordat zij op de vuilnisbelt belandde wordt het ook snel duidelijk dat zij wellicht één van de laatste cyborgs is die deel uitmaakte van een eeuwenoude taskforce die strijd leverde tegen de corruptie in Zalem.

Adembenemend
De combinatie Cameron Rodriguez pakt enorm goed uit in Alita: Battle Angel, want de filmmakers toveren een adembenemende wereld op het zilveren scherm. Er gaat geen shot voorbij of verbluffende CGI-animaties eisen de positieve aandacht op. Op een aantal momenten waan je jezelf in een futuristische wereld waar cyborgs, mechanische premiejagers en de futuristische balsport Motorball deel van uitmaken. Terwijl Alita een volledig gedigitaliseerd doch boeiend personage is die de kijker niet alleen meeneemt in haar ontdekkingsreis, maar ook met haar laat meeleven. Het is dan ook jammer dat de film gezien het budget niet heeft opgebracht dan wat de studio voor ogen had. Dat ook het eventuele vervolg in gevaar brengt.

Genremix
Alita: Battle Angel is een plezierige genremix waarin de vette actie, ontroerende momenten en de spanning hand in hand gaan. Nu is het verhaal niet lastig te doorgronden en je kunt al snel invullen hoe het gaat aflopen, maar toch is het enorm onderhoudend. Grotendeels te danken aan de settings en de verbluffende visuele effecten waar ik eerder over schreef. Het is dan ook te hopen dat de film een vervolg krijgt, want het is een topper. En ik wil heel graag weten hoe het afloopt. Alita: Battle Angel is nu zowel op on demand videodiensten als op een kwalitatief uitstekende en met bonusmateriaal afgeladen Blu-ray Disc verkrijgbaar.

Met dank aan 20th Century Fox en Lewis PR voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

4
4.5 (2 votes)