Alien: Resurrection

Alien: Resurrection (1997) recensie

Alien: Resurrection

Waardering: 3 uit 5.
Alien: Resurrection (1997) on IMDb

Genre: Actie, Horror, Science Fiction | Speelduur: 109 minuten | Regie: Jean-Pierre Jeunet | Cast: Sigourney Weaver, Winona Ryder, Ron Perlman

Een vierde film in een succesvolle franchise met een onervaren regisseur aan het roer. Kan dat goed gaan? Vijf jaar na Alien 3 verscheen Alien: Resurrection in de bioscoop en de liefhebbers konden zich opnieuw opmaken voor een ijzingwekkend avontuur waarin Ripley het opneemt tegen de afzichtelijke buitenaardse wezens die zij al eerder in AlienAliens en Alien 3 versloeg. Sigourney Weaver keert terug als het boegbeeld van de reeks en met behulp van de verbeterde technische middelen had men de kans om van Alien: Resurrection een spectaculaire film te maken. Maar zijn ze daar ook in geslaagd?

You can’ teach it tricks

In de openingsfase zien we hoe Ripley is gekloond en geboorte geeft aan een Xenomorph. De militaire organisatie die verantwoordelijk is voor deze operatie wil het wezen inzetten als biologisch wapen, maar zonder gastheren wordt het moeilijk om een leger van afzichtelijke aliens te kweken. Gelukkig leveren de schavuiten van het ongeregistreerde vrachtschip de “Betty” de waar op tijd zodat General Perez (Dan Hedaya) en zijn dokters hen missie kunnen volbrengen. Maar dat hadden ze beter niet kunnen doen!

Survivaltocht op een ruimteschip

Al snel verandert Alien: Resurrection in een futuristische actiefilm als de Xenomorphs uitbreken en de aan hen lot overgedragen bemanningsleden van de “Betty” moeten zien te overleven op het gigantische ruimteschip van hen opdrachtgever. Samen met Ripley slaan ze de handen ineen om de Xenomorphs tot een halt toe te roepen en dat leveren spectaculaire scènes op. Door de technologie zien de afschuwelijke wezens er een stuk realistischer uit dan in de voorgaande films en ze hebben ook meer schermtijd.

Weinig spanning

Toch mist Alien: Resurrection die beklemmende sfeer van de voorgaande delen en de spanning is dan ook ver te zoeken. Als kijker heb je vanaf de eerste minuten nooit het gevoel dat het fout kan aflopen voor de personages op het scherm, want je hebt er alle vertrouwen in dat ze het wel overleven. Ook het acteerwerk laat vaak iets te wensen over. Weaver speelt de rol van Ripley opnieuw prima, maar mist toch enige overtuiging. Winona Ryder weet als de dappere Call geen memorabele performance te leveren terwijl ook Dan Hedaya eerder grappig dan meedogenloos is in zijn rol als de op geldbeluste General Perez. Ron Pearlman doet het dan wel weer meer dan prima als de keiharde ruimtepiraat Johner. Voor een vierde deel is de door Jean-Pierre Jeunet geregisseerde Science Fiction film prima kijkvoer, maar de fans van de franchise zullen waarschijnlijk toch niet helemaal tevreden zijn.