Alien: Covenant (2017) recensie

Alien: CovenantAan het begin van dit jaar had ik Alien: Covenant hoog op mijn lijstje staan. Het vervolg op Prometheus en de prequel op de klassieker Alien is eveneens door Ridley Scott geregisseerd en ik was enorm nieuwsgierig naar de allereerste ontmoeting met de meedogenloze en uiterst smerige Xenomorphs die in de Alien-films veel slachtoffers hebben gemaakt. Helaas stelde de film iets teleur toen ik deze in de bioscoop zag, maar ik ben wel iemand die een film graag een tweede kans geeft. En dat moment is aangebroken nu Alien: Covenant digitaal en op DVD en Blu-ray Disc verkrijgbaar is.

De film speelt zich jaren na de gebeurtenissen in Prometheus af en het is zeker aan te raden om deze Science Fiction film te kijken alvorens je aan Alien: Covenant begint. Het verhaal sluit perfect aan hoewel er nieuwe personages zijn die evenals de bemanningsleden van Prometheus en de Nostromo een vreemd signaal ontdekken en uiteindelijk oog in oog komen te staan met het ras van slijmerige buitenaardse wezens die maar een doel voor ogen hebben. Het om zeep helpen van de fragiele en nieuwsgierige mens.

Alien: Covenant is zoals eerder geschreven een trage film die laat op gang komt, maar de kijker wel trakteert op een aantal smerige en bloederige fragmenten. Daarnaast zijn de CGI, special- en make-up-effecten fenomenaal. Dat mag gezegd worden. Echter neemt dat niet weg dat de spanning volledig ontbreekt en dat de oplettende kijker al weet hoe de film gaat eindigen. Ondanks dat er een paar leuke verrassingen aanwezig zijn. Het grootste minpunt is het acteerwerk van nieuwkomers Billy Crudup en Katherine Waterston die op geen enkel moment overtuigen als ruimtereizigers Oram en Daniels. Michael Fassbender is daarentegen wel weer ijzersterk als de synthetische wetenschapper Walter.

Mijn mening over Alien: Covenant blijft hetzelfde. De teleurstelling was deze keer minder groot, omdat ik wist wat ik kon verwachten. Maar een topper kan ik het helaas nog steeds niet noemen. Hoe graag ik ook zou willen. Laten we dan ook hopen dat de volgende Alien-film een stuk luguberder en spannender is. Op de kwaliteit van de Blu-ray Disc heb ik niets aan te merken, want het schijfje dat vanaf vandaag verkrijgbaar is, bevat een uitstekende beeld- en geluidskwaliteit en een aantal interessante extraatjes.

Met dank aan 20th Century Fox voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

One thought to “Alien: Covenant (2017) recensie”