Alien 3 (1992) recensie

Alien 3The Game, Fight Club, The Social Network en Se7en. Het is een selectieve greep uit de indrukwekkende filmografie van regisseur David Fincher die bekendstaat om zijn zenuwslopende films die de kijker continu op het puntje van zijn of haar stoel houdt. Maar in 1992 was de filmmaker ook verantwoordelijk voor de regie van Alien 3, de Science Fiction film die zijn sterke voorgangers Alien uit 1979 en Aliens uit 1986 moest opvolgen. Ga als regisseur de uitdaging maar aan om het niveau van zijn collega’s Ridley Scott en James Cameron te overtreffen en of hij daar dan ook in geslaagd is lees je in mijn recensie.

Alien 3 speelt zich een poosje na de gebeurtenissen in Aliens af en opnieuw is Ripley (Sigourney Weaver) de enige overlevende die neerstort op de afgelegen planeet Fury 161. De verlaten raffinaderij is nu de woonplaats van gevaarlijke criminelen die het geloof hebben gevonden en in harmonie samenleven en boeten voor hun daden. Ripley is de eerste vrouw die naar de planeet komt en al gauw lopen de gemoederen hoog op. Dokter Clemens (Charles Dance) krijgt dan ook de oneerbiedige taak om zich te ontfermen over Ripley en om ervoor te zorgen dat zij ver uit de buurt blijft van de gedetineerden.

Maar er zijn grotere problemen waar men rekening mee dient te houden als Ripley het vermoeden heeft dat één van de afzichtelijke Xenomorphs vrij rondloopt in de raffinaderij. En als de gedetineerden één voor één verdwijnen moeten Ripley en de overgebleven gevangenen de handen ineen slaan om weerstand te bieden tegen het levensgevaarlijke buitenaardse wezen. Alien 3 is dan ook in tegenstelling tot zijn voorganger een claustrofobische Science Fiction/horrorfilm die eerder in de buurt komt van het origineel van Ridley Scott.

Toch is Alien 3 niet zo fenomenaal te noemen als de klassieker en diens opvolger van James Cameron, maar David Fincher heeft het toch voor elkaar gekregen om een onderhoudende en spannende film te creëren. Sigourney Weaver speelt de rol van Ripley opnieuw voortreffelijk terwijl ook het acteerwerk van Charles Dance als Dokter Clemens, Charles S. Dutton als gedetineerde Dillon en Brian Glover als gevangenisdirecteur Andrews prima te noemen is. Ook de special effects zijn in orde hoewel de stop-motion animaties van het uiterst dodelijke buitenaardse wezen niet heel erg overtuigend zijn. Maar dat mag de pret niet drukken, want de liefhebbers van de franchise zullen ongetwijfeld een hoop plezier beleven aan deze film.

3.5