Alice Through The Looking Glass

Alice Through The Looking Glass (2016) Blu-ray Disc recensie

Vanaf deze week is de fantasy film Alice Through The Looking Glass verkrijgbaar op DVD en Blu-ray Disc en ik keek erg uit naar deze release. Ik had deze namelijk gemist in de bioscoop en ik vond de eerste film – Alice in Wonderland – erg vermakelijk. Maar ik ben sowieso wel een fan van de films van Tim Burton. Het vervolg is helaas niet door hem geregisseerd en de grote vraag is dan ook of Alice Through The Looking Glass het niveau van haar voorganger kan evenaren of overtreffen.

De belangrijkste hoofdrolspelers keren terug. Mia Wasikowska speelt de rol van Alice opnieuw prima terwijl ook Johnny Depp, Helena Bonham Carter en Anne Hathaway terugkeren als de Hatter, de kwaadaardige Koningin Iracebeth en haar goedaardige zusje Mirana. Sacha Baron Cohen is een mooie toevoeging en hij speelt op uitstekende wijze de rol van Time, een belangrijk sleutelfiguur in het verhaal van Alice Through The Looking Glass. Je zou dus zeggen dat het niet fout kan gaan met het door James Bobin geregisseerde vervolg.

Fout gaat het ook niet, want de sprookjesachtige film is een leuke familiefilm waarin een aantal personages in positieve zin de aandacht opeisen en waarin de magische wereld op fenomenale wijze tot leven komt. Een overvloed aan CGI animaties en visuele effecten vervelen nimmer terwijl de make-up effecten eveneens een dikke pluim verdienen. Er is alleen één groot nadeel en dat is dat Alice Through The Looking Glass dat sfeertje uit het eerste deel mist.

Maar het is voor Bobin ook een haast onmogelijke opgave om in de voetsporen van Tim Burton te treden en onderaan de streep heeft hij met succes een onderhoudende film gemaakt. Dat Alice Through The Looking Glass dan niet zo goed als is zijn voorganger neem ik in ieder geval graag voor lief. The Walt Disney Company Benelux verdient een duimpje omhoog voor de nette Blu-ray Disc die een uitstekende beeld- en geluidskwaliteit bevat en daarnaast een mooie hoeveelheid extra’s heeft zoals een kijkje achter de spiegel, een special over de kostuums, een special over de personages, scènes die onder de loep worden genomen, de muziekvideo van “Just Like Fire” door PINK, de making-of van deze muziekvideo, verwijderde scènes en audiocommentaar.

Met dank aan The Walt Disney Company Benelux voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

Een gedachte over “Alice Through The Looking Glass (2016) Blu-ray Disc recensie