Aladdin (2019) recensie

Aladdin-OV-_ps_1_jpg_sd-low_©-2019-Disney-Enterprises-Inc-All-Rights-Reserved Een aantal maanden geleden verscheen de langverwachte live-action remake van Aladdin in de bioscoop. Ik ben een enorme fan van de animatiefilm uit 1992 en ik vreesde toch voor een behoorlijke teleurstelling. Want hoe evenaar of overtref je zo’n iconische Disney Classic? Sherlock Holmes-regisseur Guy Ritchie greep de kans om Aladdin te verfilmen met beide handen aan en met een duidelijke visie en een oog voor detail heeft hij toch één van de beste remakes gecreëerd. Nu de film op een mooie Blu-ray Disc is verschenen, is het ook een mooi moment om nog een keer onderuit te zakken en te genieten.

Aladdin (Mena Massoud) is een arme straatjongen die tot over zijn oren verliefd wordt op Prinses Jasmine (Naomi Scott). De dochter van de machtige Sultan die alleen met een Prins mag trouwen. De geniepige grootvizier Jafar (Marwan Kenzari) lokt Aladdin in de val, want in ruil voor een riante beloning moet hij een magische olielamp uit de grot der wonderen bemachtigen. Als Aladdin erin slaagt om de lamp te vinden ontmoet hij de magische en jolige geest (Will Smith) die hem 3 wensen geeft. En Aladdin gebruikt zijn wensen om te transformeren in een Prins om zo het hart van Prinses Jasmine te kunnen veroveren. Maar de kwaadaardige Jafar is vastberaden om daar een stokje voor te steken.

De Will Smith show
Mena Massoud en Naomi Scott spelen de rollen van Aladdin en Prinses Jasmine prima en zij vallen vooral op door hun uitstekende zangtalenten. Ook de twijfel over de casting van de Nederlandse acteur Marwan Kenzari als de doortrapte Jafar werd weggenomen, want hij speelt de rol prima. Maar het is toch Will Smith die als de grappige geest de positieve aandacht opeist. De acteur die beroemd werd in het komediegenre met rollen in de serie The Fresh Prince of Bel-Air en Men in Black speelt de rol vol verve en hij geeft toch zijn eigen draai aan de iconische rol die in 1992 aan de inmiddels overleden komiek Robin Williams werd toebedeeld.

Bollywood
Het acteerwerk is niet het enige positieve aan de remake van Aladdin, want zoals geschreven kun je het Guy Ritchie wel toevertrouwen om een stijlvolle film op het scherm te toveren. Aladdin is dan ook helemaal in de sferen van de Oosterse wereld. Met behulp van adembenemende decors en kleurrijke kostuums komt de wereld van Aladdin helemaal tot leven. De prettige mix van romantiek, humor, zang en dans zorgt meer dan eens voor een brede glimlach op het gezicht. De film kan dan ook eenvoudig als Bollywoodfilm gecategoriseerd worden hoewel ik dat zeer positief bedoel. Het werkt voor Aladdin dat ook na de tweede kijkbeurt zijn magie nog niet is verloren.

Aladdin is nu verkrijgbaar op een kwalitatief uitstekende en met extra’s gevulde Blu-ray Disc. Met dank aan The Walt Disney Company Benelux voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

4