Ad-Astra_ps_1_jpg_sd-low_©-2019-Twentieth-Century-Fox-Film-Corporation-All-Rights-Reserved

Ad Astra (2019) recensie

Ad-Astra_ps_1_jpg_sd-low_©-2019-Twentieth-Century-Fox-Film-Corporation-All-Rights-ReservedAd Astra is een geteisterd project geweest. Zo moest regisseur James Gray een compromis sluiten met de studio over het einde en door de uitdagingen met het creëren van de digitale effecten werd de film meerdere keren uitgesteld. Ook door de overname van 20th Century Fox door Disney kwam het project een korte periode op de tocht te staan. Maar in het najaar van 2019 werd het ambitieuze Science Fiction drama uitgebracht. En inmiddels is de film met Brad Pitt in de hoofdrol verkrijgbaar op een kwalitatief uitstekende Blu-ray Disc.

Brad Pitt speelt de rol van astronaut Roy McBride. Die door SpaceCom op een ruimtemissie wordt gestuurd wanneer het zonnestelsel wordt getroffen door een reeks krachtige stroomstoten. McBride krijgt de taak om contact te leggen met zijn vader Clifford McBride (Tommy Lee Jones). Leider van het project Lima dat volgens de informatie de oorzaak is voor de bedreiging. Het Lima-project werd ooit geïnitieerd om intelligent leven te ontdekken, maar na een muiterij op het ruimtestation heeft Clifford de missie in zijn eentje voorgezet. Hij weigert de zoektocht naar buitenaards leven op te geven met alle gevaren nadien. Roy zijn taak is om de relatie met zijn vader te herstellen en hem veilig terug te brengen naar de Aarde.

Realistisch
Met behulp van zeer overtuigende visuele effecten is Ad Astra één van de meest realistische Science Fiction-films geworden hoewel het nog wel toekomstmuziek is dat er commerciële ruimtevluchten naar de Maan zijn te boeken en daar op locatie een hamburger van een bekend fastfoodrestaurant verkrijgbaar is. Maar ondenkbaar is het niet. Ook Roy’s zoektocht naar zijn vader wordt realistisch in beeld gebracht. Tijdens zijn reis naar Mars waar het ruimtestation zweeft, komt hij voor de nodige uitdagingen te staan. Die spannende momenten opleveren en Ad Astra aantrekkelijk maken. Het is dan ook ergens teleurstellend dat het verhaal niet heel bijzonder is.

Vader-zoon relatie
In de basis behandelt Ad Astra een paar belangrijke onderwerpen. Zoals de zoektocht naar buitenaardse intelligentie, maar ook de moeizame vader-zoon relatie staat centraal. Roy McBride is altijd de gerespecteerde en rustige astronaut geweest totdat hij de missie aanvaart om zijn vader te zoeken. Een man die hij nauwelijks kent, omdat hij zijn leven heeft toegewijd aan het vinden van buitenaards leven. Toch weerhoudt dat Roy er niet van om zijn vader te zoeken terwijl hij stiekem hoopt op een liefdevolle hereniging. Ondanks dat het acteerwerk van zowel Brad Pitt als Tommy Lee Jones goed te noemen is, heeft het verhaal niet de emotionele impact dat het zou moeten hebben om de film indrukwekkender te maken. En dat is een gemiste kans als je het mij vraagt.

Waardering: 3 uit 5.