Ace Ventura: When Nature Calls

Ace Ventura: When Nature Calls (1995) recensie

Ace Ventura: When Nature Calls is het vervolg op de hilarische komedie uit 1994 waarin komiek Jim Carrey voor het eerst in de huid kroop van de ietwat eigenaardige dierendetective. Na het succes van Ace Ventura: Pet Detective was het niet meer dan logisch dat de filmstudio een vervolg ging maken, maar in de regel zijn deze vervolgdelen niet zo goed als het origineel. Tom Shadyac voelde er in ieder geval niets voor om ook het vervolg te regisseren en The Farrelly Brothers, die verantwoordelijk waren voor de hilarische komedie Dumb & Dumber, bedankten eveneens voor de eer. Uiteindelijk kroop scenarioschrijver Steve Oedekerk in de regiestoel om Ace Ventura: When Nature Calls te regisseren, maar of de film in de buurt kan komen van het origineel lees je in mijn recensie.

Jim Carrey speelt opnieuw de rol van de doortastende dierendetective die in het vervolg de opdracht krijgt om de heilige vleermuis Shikaka terug te vinden. Als hij er niet in slaagt om het beest op tijd terug te brengen bij de Wachootoo-stam, zullen de inboorlingen van het nabijgelegen Wachitidorp de Wachootoo’s afslachten. Geen klus is Ace te gek, maar het terugvinden van een heilige vleermuis is geen gesneden koek voor de speurneus. Hij heeft namelijk een verschrikkelijke hekel aan deze nachtwezens en hij moet dan ook zijn grootste angsten overwinnen om in zijn missie te kunnen slagen.

Het vervolg speelt zich dus af in de jungle waar Ace zijn kwaliteiten als meester in vermommingen moet aanwenden om een kijkje te nemen bij de twee stammen. Dat leveren de leukste scènes van de film op hoewel hij tijdens een ontmoeting met zijn opdrachtgever Cadby (Simon Callow) zijn stem duidelijk laat horen als hij ziet dat Cadby’s gasten zich schuldig maken aan het dragen van bont. En ook Ace’s ongelukkige ervaringen in de mechanische neushoorn die hij gebruikt om de verdachte safaripark-eigenaar Burton Quinn (Bob Gunton) te bespioneren, levert een hilarisch fragment op. In dat opzicht doet Ace Ventura: When Nature Calls niet onder voor zijn voorganger.

Hoewel Jim Carrey de rol van de knotsgekke Ace Ventura opnieuw prima speelt heb ik wel het gevoel dat het acteerwerk van de ondersteunde cast iets te geforceerd is. Simon Callow overtuigt niet helemaal in zijn rol als de inhalige Vincent Cadby terwijl Ian McNeice als Ace’s assistent Fulton Greenwall de plank naar mijn mening volledig misslaat. Daardoor leunt de film volledig op Carrey en het is fijn dat hij erin slaagt om de door Steve Oedekerk geregisseerde komedie tot een succes te maken. Op het gebied van de grappen en grollen stelt Ace Ventura: When Nature Calls niet teleur, maar het acteerwerk en de zeer matige uitwerking van het verhaal mogen als grote minpunten worden beschouwd.