Ace Ventura: Pet Detective

Ace Ventura: Pet Detective (1994) recensie

Ik herinner mij het als de dag van gisteren dat ik ruim 20 jaar geleden naar de videotheek ging om een filmpje te huren en ik in de komedie sectie stond en mijn oog viel op de voorkant van de videoband Ace Ventura: Pet Detective. Een voorkant die opviel door het grappige titelpersonage in zijn kenmerkende Hawaii shirt en vetkuif. Maar wist ik veel wie Jim Carrey is. Toch nam ik de videoband mee naar huis en na het zien van de door Tom Shadyac geregisseerde film was ik laaiend enthousiast over Ace Ventura: Pet Detective die ik nog steeds met veel plezier kijk.

Het was tevens de grote doorbrak van Jim Carrey die in 1994 eveneens te zien was in de hilarische komedies The Mask en Dumb & Dumber. Hij staat bekend om zijn catchphrases en zijn elastische gelaatsuitdrukkingen en die talenten heeft hij eveneens gebruikt om de in huid te kruipen van de grappige dierendetective Ace Ventura. In het eerste deel krijgt de dierenvriend een speciale opdracht als de mascotte van het American Football Team Miami Dolphins wordt gestolen, maar waar begin je een zoektocht naar een ontvoerde dolfijn? Toch is Ace er zeker van dat hij de zaak kan oplossen en dat hij de geliefde Snowflake kan terugvinden.

In zijn speurtocht krijgt hij hulp van Melissa (Courteney Cox) die werkzaam is voor de Dolphins en ze doet er dan ook alles aan om Ace in zijn speurtocht te helpen. En terwijl het lokale politiekorps in het duister tast en de onorthodoxe opsporingsmethoden van de dierendetective verafschuwen, komt Ace steeds dichterbij de waarheid. En dat terwijl politierechercheur Lois Einhorn (Sean Young) er alles aan doet om hem te dwarsbomen. Toch weerhoudt dat Ace er niet van om zijn speurtocht met een flinke dosis humor en minachting voor de rechercheurs die de Snowflake-zaak onderzoeken voort te zetten.

Jim Carrey maakt deze film tot een succes, want als de knotsgekke Ace Ventura weet hij de kijker van het begin tot het einde te vermaken. Dat doet hij met gekke stemmetjes, zijn inmiddels kenmerkende gelaatsuitdrukkingen en de verschillende typetjes die hij speelt. 20 jaar geleden lag ik dubbel van het lachen en dat is nog steeds zo als ik de film weer kijk. En dat doe ik ook regelmatig, omdat Ace Ventura: Pet Detective én van de betere komedies is die ik ooit heb gezien. Geheel te danken aan de inmiddels beroemde komiek hoewel Courteney Cox en Sean Young eveneens hun rollen prima spelen.

5 gedachten over “Ace Ventura: Pet Detective (1994) recensie

1. Leuke komedie, maar ook niet meer dan dat. Zeker niet de beste van Jim Carrey, wat mij betreft. Hij is op zijn best als de tragische clown (zie Eternal Sunshine Of The Spotless Mind & The Truman Show). Zijn beste komedie vind ik persoonlijk Bruce Almighty.

2. Vraag me één ding wat ik nog weet van Ace Ventura en ik moet direct aan de poster van deze film denken zoals jij hem hierboven beschrijft. Ik heb deze comedy volgens mij 2 keer gezien maar de laatste keer is echt al zo lang geleden dat ik me er weinig concreets van kan herinneren.