About Endlessness (2019) recensie

Een goed samenhangend verhaal, sterke dialogen en een goede soundtrack zijn essentieel om een onderhoudende film te kunnen creëren. Maar daar denkt de Deense filmmaker Roy Andersson anders over. Bijna 20 jaar na zijn succes met Songs From the Second Floor komt de regisseur met About Endlessness. Waarin schilderijen met een boodschap tot leven komen.

Levende schilderijen

Andersson positioneert zorgvuldig de camera om het dagelijkse leven van uiteenlopende individuen vast te leggen. Zonder tekst en uitleg krijg je als kijker statische, grauwe en melancholische beelden voorgeschoteld die een verhaal vertellen. Het zijn losse verslagen van dagelijkse bezigheden en situaties. Die de kijker soms even aan het denken zet. Want in deze moderne tijd lijken wij meer aandacht te hebben voor wat er zich allemaal op social media afspeelt terwijl we elkaar in de bus of in het restaurant geen blik meer gunnen. Iedereen leeft in zijn eigen bubbel.

Confronterend

Het is dan ook confronterend om de beelden te aanschouwen. Het is een rollercoaster van ontroerende, grappige en duistere fragmenten. Die niet, maar toch ook weer wel aan elkaar verbonden zijn. Het is een statement van de regisseur. Die ons wilt vertellen dat we niet alleen voor elkaar moeten klaarstaan, maar ook naar elkaar moeten luisteren. Dat een helpende hand toereiken een mens in moeilijkheden net over de streep kan trekken om er het beste van te maken. Want Andersson laat met About Endlessness ook zien hoe mooi het leven eigenlijk is of kan zijn.

Niet voor iedereen

Nu is het wel de keiharde realiteit dat About Endlessness niet voor iedereen is. Daar is de film te apart voor. Het is een tragische verzameling van oogstrelende beelden. Die zonder dialogen en met een sporadisch ten gehore gebrachte voice-over een boodschap overbrengen. Maar het is ontzettend traag en zeker in de openingsfase voelt het aan als een onsamenhangend geheel. Wanneer je de moeite neemt om hier doorheen te bijten wordt je als kijker beloond, maar ik kan mij ook heel goed voorstellen dat veel filmliefhebbers hier geen plezier aan zullen beleven.

Waardering: 3 uit 5.