A Star Is Born (2018) recensie

A-Star-Is-Born_ps_1_jpg_sd-low_©-2018-Warner-Bros-Ent_All-Rights-ReservedJe kon er de afgelopen maanden niet omheen. Het nummer ‘Shallow’ dat door Lady Gaga en Bradley Cooper gezongen wordt werd grijs gedraaid op de radio. Het is de titelsong van het muzikale drama A Star Is Born waarin de zangeres en de acteur de hoofdrollen spelen. Ondanks dat de film genoeg media-aandacht kreeg en lovende woorden van de critici in ontvangst nam, voelde ik mij niet geroepen om naar de bioscoop te gaan. Hoewel ik een film waarin het turbulente leven van een artiest centraal staat enorm kan waarderen. En in alle eerlijkheid heb ik daar enorm veel spijt van!

Jackson Maine (Bradley Cooper) is een succesvolle zanger die bij toeval de jonge Ally (Lady Gaga) ontmoet. Haar muzikale talenten betoveren hem en het duurt niet lang totdat zij samen op het podium staan. Ally’s talent is waanzinnig en het blijft ook niet onopgemerkt. Terwijl ze haar zangcarrière op poten zet krijgt Jackson te maken met zijn verslavingen aan drank en drugs en hij ziet hoe zijn vrouw aan populariteit wint en zijn eigen carrière in een steeds dieper dal raakt.

Waanzinnig
Wat heb ik er een spijt van dat ik de film niet in de bioscoop heb bezocht, want A Star Is Born is waanzinnig, indrukwekkend en hartverscheurend. Al vanaf de eerste minuten zien we een teneergeslagen Jackson die op een meer dan formidabele wijze wordt neergezet door Bradley Cooper. Ally is zijn lichtpuntje in zijn leven. Hij geniet van haar en haar talenten en het geeft de zanger een boost om zijn carrière nieuw leven in te blazen. Maar dat alles eindigt wanneer Ally op eigen been gaat staan en een glamoureuze zangcarrière opbouwt. Er lijkt voor hem geen plaats meer te zijn in haar leven terwijl het gevecht tegen de alcohol en de drugs doorgaat.

Lady Gaga
Naast het sterke en terecht geprezen acteerwerk van Bradley Cooper verdient ook Lady Gaga alle lof voor niet alleen haar zangtalenten, maar ook op de wijze hoe zij de ietwat timide Ally speelt. De altijd zo uitbundige artieste durft zich klein te maken en in de huid te kruip van het lelijke eendje dat gedurende de film transformeert in een prachtige zwaan. Daarnaast mag het geschreven worden dat de prachtige liedjes hard binnenkomen. Het advies is dan ook om de zakdoeken binnen handbereik te houden. Ik heb met tranen in mijn ogen naar A Star Is Born gekeken, want deze film komt binnen! Een prachtige film die zeer terecht geprezen wordt en absoluut tot één van de toppers van het afgelopen jaar behoort.

Met dank aan Warner Bros. Home Entertainment en Coopr voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

5
5 (1 vote)