A-Quiet-Place_ps_2_jpg_sd-low_©-2018-Paramount-Pictures-All-rights-reserved

A Quiet Place (2018) recensie

A-Quiet-Place_ps_2_jpg_sd-low_©-2018-Paramount-Pictures-All-rights-reservedStil zijn en stilzitten zijn absoluut niet mijn sterkste punten. Mochten er ooit een buitenaardse wezens die alleen op geluid reageren op de aarde neerdalen, dan ben ik waarschijnlijk de eerste die het slachtoffer wordt. Gelukkig weten de hoofdrolspelers in A Quiet Place wel de kaken stijf op elkaar te houden en het produceren van geluid tot een minimum te beperken. Maar om een spannende film te creëren moet je als schrijver de personages toch een paar misstappen laten begaan om een zenuwslopende confrontatie met de buitenaardse gedrochten te bewerkstelligen.

Evelyn (Emily Blunt) en haar man Lee (John Krasinski) wonen samen met hun kinderen op een afgelegen boerderij waar zij een rustig, maar vooral een stil leven leiden. Niet uit vrije wil, want bij het minste geluid wat zij produceren worden bloeddorstige wezens aangetrokken die al een groot deel van de wereldbevolking uitgeroeid hebben. Hoewel zij al een behoorlijke tijd weten te overleven gaat het goed mis als zij na een kleine misstap het doelwit worden van deze monsters die de boerderij aanvallen. Evelyn en haar man moeten dan ook alles op alles zetten als zij dit bloedstollende avontuur willen overleven.

Het is bijzonder te noemen dat er een onderhoudende film wordt gecreëerd terwijl er nauwelijks dialogen plaatsvinden. Dat kan ook niet, want bij het minste geluid zijn ze het haasje. Met de getoonde beelden en de lichaamstaal van de personages weet je als kijker hoe de vork in de steel zit. Hoewel er nooit uitleg plaatsvindt wat de wezens zijn en waar zij vandaan komen, is het overduidelijk dat zij meedogenloos en bloeddorstig zijn. Daarnaast zien zij er ook afgrijselijk uit, wat een mooi compliment is naar de afdeling die verantwoordelijk is voor de special effects en de overtuigende CGI animaties.

Het acteerwerk is ook meer dan uitstekend en met hun lichaamstaal en de mimiek weten Blunt en Krasinski hun zorgen en angst goed over te brengen op het publiek. A Quiet Place is dan ook zenuwslopend. Je zit continu op het puntje van je stoel terwijl de pientere wezens een manier verzinnen om de boerderij van Evelyn en haar gezin aan te vallen. Helaas ontkomt de regisseur er niet aan om zich schuldig te maken aan een aantal clichés die we al eerder zagen in horrorfilms, maar dat mag verder geen naam hebben. A Quiet Place is onderhoudend, spannend en bloederig. Precies zoals een horrorfilm hoort te zijn.