A-Quiet-Place_ps_2_jpg_sd-low_©-2018-Paramount-Pictures-All-rights-reserved

A Quiet Place (2018) recensie

A-Quiet-Place_ps_2_jpg_sd-low_©-2018-Paramount-Pictures-All-rights-reservedA Quiet Place van scenarioschrijvers Scott Beck en Bryan Woods is een zenuwslopende horrorfilm die oorspronkelijk werd geschreven als een onderdeel van de Cloverfield franchise. Maar uiteindelijk koos de studio ervoor om het sterke script om te zetten naar een losstaande film over afschuwelijke wezens die reageren op geluid en iedereen op hen pad aanvallen en opeten. Hoewel John Krasinski geen liefhebber is van het horrorgenre besloot hij toch om als hoofdrolspeler en regisseur aan boord te stappen nadat hij het verhaal had gelezen. Hij speelt de rol van Lee die samen met zijn vrouw Evelyn (Emily Blunt) en zijn 2 kinderen een rustig, maar vooral een stil leven leiden.

Terwijl een groot deel van de wereldbevolking al ten prooi is gevallen aan de bloeddorstige wezens, proberen Lee, Evelyn en hun kinderen een zo stil mogelijk leven te leiden op een afgelegen boerderij. Ze slagen er al een geruime tijd in om de wezens om te tuin te leiden en een gelukkig leven op te bouwen. Maar na een kleine misstap gaat het goed fout en het gezin wordt het doelwit van de monsters die in grote aantallen de boerderij van Lee en Evelyn aanvallen. De 2 ouders moeten dan ook alles uit de kast trekken als ze dit angstaanjagende avontuur willen overleven.

Met een flinke dosis aan spanning houdt Krasinski de kijker op het puntje van zijn of haar stoel. De dreiging is voelbaar en continu aanwezig terwijl het bewonderenswaardig te noemen is dat hij een onderhoudende film zonder dialogen heeft gecreëerd. Door het puike acteerwerk van de filmmaker en Emily Blunt weten zij met hun lichaamstaal en mimiek de boodschap op het publiek over te brengen. Helaas ontkomt hij er niet aan om zich soms schuldig te maken aan de horrorclichés, maar dat mag de pret zeker niet drukken. A Quiet Place is spannend en bloederig, precies zoals een horrorfilm hoort te zijn.

Vanaf deze week is de geprezen horrorfilm verkrijgbaar op DVD en Blu-ray Disc. De Blu-ray Disc is een zeer nette release en het schijfje bevat een uitstekende beeld- en geluidskwaliteit. Daarnaast is de overgebleven ruimte uitstekend opgevuld met interessante extraatjes zoals een blik achter de schermen, informatie over de sound editing en het creëren van de overtuigende visuele effecten.

Met dank aan Paramount Home Entertainment en Triple P Entertainment voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

2 thoughts to “A Quiet Place (2018) recensie”