A-Prayer-Before-Dawn_ps_1_jpg_sd-low

A Prayer Before Dawn (2017) recensie

A-Prayer-Before-Dawn_ps_1_jpg_sd-lowDe geprezen en op waarheid gebaseerde dramafilm A Prayer Before Dawn verscheen onlangs op een kwalitatief uitstekende Blu-ray Disc. Een mooi moment om de door Jean-Stéphane Sauvaire geregisseerde film te beoordelen, want hoge scores op gerenommeerde websites en lovende kritieken van erkende critici maakten mij nieuwsgierig. Ik vond het dan ook bijzonder dat de film in Nederland een relatief rustige release heeft gehad, maar na het zien van A Prayer Before Dawn begrijp ik heel goed dat het geen film is die voor een breed publiek gemaakt is.

Het verhaal draait om de Engelse bokser Billy Moore (Joe Cole) die na zijn veroordeling tot verboden drugsbezit wordt opgesloten in de Thaise gevangenis. Al snel leert Billy dat het er ruig aan toegaat in de gevangenis waar geen regels van toepassing zijn en de gevangenen hun eigen levensstijl creëren. Medegevangenen worden dan ook veelvuldig in elkaar geslagen, afgeperst en verkracht terwijl Billy als nieuwkomer en met weinig kennis van de taal getuige is, maar zich ook afzijdig houdt. Hij heeft namelijk met zijn eigen sores te dealen.

Zijn heroïneverslaving drijven hem tot het uiterste en hij doet werkelijk alles voor een shot. Als kijker zie je hoe Billy probeert te overleven en het brute geweld dat rondom zich heen plaatsvindt moet accepteren. Zijn redding is wellicht de sportschool waar hij kan trainen en zich kan focussen op zijn vaardigheden als bokser. Met een vooruitzicht dat hij bij deelname aan het nationale toernooi zijn vrijheid kan terugverdienen. Op papier is het dan ook een meeslepend verhaal dat zich ontvouwt rondom een drugsverslaafde die uit een diep dal kruipt en de regie over zijn eigen leven weer in handen neemt.

Joe Cole speelt de rol meer dan uitstekend en met weinig (verstaanbare) dialogen brengt Sauvaire het verhaal goed over op de kijker. Soms weet je precies wat er te gebeuren staat terwijl er ook momenten zijn waarop je compleet verrast wordt. Het moet de illusie wekken dat je naast Billy op de grond van de smerige gevangenis ligt. De pulserende en benauwende soundtrack draagt zijn steentje bij aan dat gevoel hoewel die emotie na een uur omslaat in irritatie. Daarnaast is het lastig om echt een standpunt in te nemen. Ergens wil je respect hebben voor Billy, maar als de beschuldigingen kloppen blijft het een feit dat hij deze zware levensles toch aan zichzelf te danken heeft. Daardoor is de emotionele binding met hem minder van toepassing en wellicht ook de reden dat A Prayer Before Dawn niet geheel onder de huid kruipt.

Met dank aan The Searchers en Triple P Entertainment voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

1.67 (3 votes)